Aarhus Universitets logo
English
Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, har undersøgt ’ånden’ i højskolefællesskabet, og hvilken betydning denne særlige højskoleånd har for et sundt liv. Undersøgelsen viser, at danske højskoler tager afstand fra formynderi og forventningspres og i…
Mandag besøgte kulturminister Uffe Elbæk Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI) på Aarhus Universitet. Her fik ministeren smagsprøver på noget af det, hans tidligere hjemby er rigtig god til; nemlig digital kunst og oplevelsesproduktion.
Aarhus Universitet står i spidsen for et globalt uddannelsesnetværk for ph.d.-studerende, der skal sammenligne og nytænke universitetsreformer i Europa, Asien, Australien og New Zealand. De unge forskningstalenter bliver alle tilknyttet et internationalt forskningsprojekt, der netop har fået…
Skolen har 200-års jubilæum i 2014, og det skal fejres med en række aktiviteter, der markerer skolen som en vigtig samfundsinstitution. Skolehistorikere ved Aarhus Universitet er drivkraften bag jubilæet, som bliver en anledning til at debattere skolen i samfundet – før og nu.
Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode daginstitutioner kan gøre en positiv forskel for udsatte børn, mens særligt institutioner med mange udsatte børn risikerer at forstærke den negative sociale…
Hvordan kan man vende udviklingen for lokalsamfund, der er plaget af vold og alkoholisme? Et nyt forsknings - og interventionsprojekt har formået at sænke kriminaliteten med 45 procent i en grønlandsk by. Nu uddanner de unge sig, og lokalsamfundet er under genopbygning. Metoderne bag succesen kan…
Ny kortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har samlet viden om, hvad der virker, når elever med særlige behov skal rummes i den almindelige undervisning. Kortlægningen og den efterfølgende analyse af forskningen giver en unik mulighed for, at inklusion af elever med særlige…
Forskningsprojektet Technucation sætter fokus på de udfordringer lærere og sygeplejersker møder i samspillet med ny teknologi i deres arbejdsliv. Projektet viser, at der er brug for nye og bedre uddannelsesmuligheder, der giver lærere og sygeplejersker den nødvendige teknologiforståelse.
Side 82 af 87
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.