17 millioner fra Velux Fonden til tre humanistiske projekter

Humanistisk forskning inden for robotteknologi, sprogforskning og ’det gode samfund’ skal med godt 17 millioner kroner levere forskning til glæde og gavn for samfundet

Lektor i lingvistik, Aarhus Universitet Peter Bakker har modtaget 5.734.073 kr. til projektet: ”Cognitive creolistics”.
Lektor i filosofi Johanna Seibt modtager 5.895.986 kr til projektet: ”As if it were a person – Social robotics and human self-understanding.
Lektor I Europastudier Hagen Schulz-Forberg har modtaget 4.942.501 for projektet: ”Towards Good Society: Conceptualizing the Social Thorough the Economic, 1930s-Today.

Tre ud af de syv projekter Velux Fonden har bevilliget penge til går til humanistiske projekter. Velux Fonden støtter større projekter, som fremmer videnskabelige, kunstneriske, kulturelle, sociale formål til gavn for Danmark og Danmarks befolkning. Og det samfundsfokus er netop kendetegnende for de tre projekter.

Lektor i lingvistik, Aarhus Universitet Peter Bakker har modtaget 5.734.073 kr. til projektet: ”Kognitiv Kreolistik”.

Projektet vil kaste lys over menneskets allermest fundamentale sprogligt-kognitive evner ved at studere verdens nyeste sprog, de såkaldte kreolsprog. Kreolsprog opstod i situationer, som f.eks. slavehandel, hvor mennesker med vidt forskellige etnolingvistiske baggrund blev samlet og var nødt til at kommunikere sammen.  Uden et fælles sprog måtte disse mennesker skabe et nyt sprog. Projektet nærstuderer disse nye sprog, særligt de engelsk-baserede kreolsprog i Stillehavet og de portugisisk-baserede kreolsprog. Ved hjælp af avancerede computermodeller, udviklet i evolutionsbiologien, søger projektet at klarlægge, hvilke grammatiske træk der adskiller kreolsprog fra ikke-kreolsprog, og derved at kortlægge de allermest fundamentale træk ved menneskelig kommunikation. Ved at kaste lys over disse basale og nødvendige egenskaber af sprog, kan projektet bidrage til at lette sprogindlæringen og bruges i f.eks. andetsprogsundervisning.

Læs nyheden

Lektor i filosofi Johanna Seibt modtager 5.895.986 kr til projektet: ”Som om det var en person – sociale robotter og menneskelig selvforståelse”

Definitionen på en social robot er, at den er designet med det formål at gøre det muligt for mennesker at omgås den, som om den var en person og i sidste ende en ven. Med den humanistiske tilgang til robotteknologi udvikler projektet en ny teoretisk platform, som forskerne har kaldt ”robo-filosofi”, som markerer et interdisciplinært studie af sociale robotter. Mens den humanistiske forskning kan hjælpe de tekniske videnskaber med at specificere retningslinjer for, hvad sociale robotter skal være i stand til og ikke i stand til, kan de tekniske videnskaber tilbyde humaniora nye måder at forstå betingelserne for menneskeligt samkvem på. Projektgruppen skal via empiriske studier belyse konsekvenserne ved at inddrage sociale robotter i vores liv.

Læs nyheden

Gennem det tyvende århundrede er det ikke kun politologer og filosoffer, der har bidraget med forestillinger om ’det gode samfund’ - en ideal social orden i fremtiden - og dets institutionelle og sociale indretning. Det har økonomer også. Projektet vil gennemføre en idéhistorisk undersøgelse af de centrale ideer, der har formet den økonomiske tænknings forestillinger om det sociale fra 1930’erne frem til i dag. Med resultatet af den forskning, håber forskerne på, at de bliver i stand til at vise, hvor forbundne økonomier og samfund er.

Midt i en finanskrise kan projektet vise hvor skrøbelige forbindelser mellem demokrati og markedsøkonomi kan være og hvor vigtigt, det er at være klar over specifikke tendenser til økonomisk og social lukning og eksklusion.