Aarhus Universitets segl

20 millioner kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til tre projekter på DPU om læring og trivsel i grundskolen

Hvad betyder generativ AI for udviklingen af unges læse- og skrivefærdigheder? Hvordan kan matematikvanskeligheder hos elever med dansk som andetsprog mindskes gennem støtte til at forstå matematisk fagsprog? Og hvordan kan undervisning i bæredygtighed integreres bedre i de humanistiske fag i folkeskolens udskoling? Det er omdrejningspunkterne for tre nye forskningsprojekter ved DPU, Aarhus Universitet, der alle har modtaget en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Foto: Mikal Schlosser

Læs pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond:

Ny forskning skal give bedre trivsel og styrket læring i grundskolen

Fem nye forskningsprojekter under temaet ”Læring og trivsel i grundskolen” har netop modtaget bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond på i alt 33 mio. kroner. Tre af projekterne gennemføres på DPU, Aarhus Universitet med DPU-forskere som projektledere.

Skriv med GAI

Fremkomsten af Generativ AI har skabt en ny kontekst for unges skrivning. Mange udskolingselever bruger allerede GAI til at skrive og lave lektier uden for skolen, og det er disse såkaldte hybride tekstpraksisser, hvor unge skriver i dialog med store sprogmodeller, der skal undersøges i projektet ’Hybrid text practices in the Danish L1 classroom’.

”Vi ved stadig meget lidt om, hvad generativ AI betyder for, hvordan unge lærer at skrive og læse i skolen. Danskfaget spiller en central rolle i at støtte alle børn og unge i at udvikle stærke skrivekompetencer og i at udvikle en refleksiv stillingtagen, som gør dem i stand til at navigere i kunstigt frembragt tekst og bruge de nye teknologier klogt i og uden for skolen. I projektet skal vi bl.a. undersøge, hvilken betydning teknologierne kan have for unges ejerskab og involverethed i skrivning og de valg, de tager for at skabe tekster,” siger Kristine Kabel, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og leder af projektet.

Matematikdidaktik og sprogforskning kombineres

Mange elever i danske folkeskoler har et andet modersmål end dansk. For nogle af dem kan sproget blive en barriere i matematikundervisningen – ikke fordi de mangler evner i forhold til selve matematikken, men fordi faget kræver et særligt og præcist fagsprog. Projektet "Matematikvanskeligheder hos elever med dansk som andetsprog" undersøger, hvilke udfordringer flersprogede elever i udskolingen møder i matematik, og hvordan disse vanskeligheder hænger sammen med deres sproglige baggrund og faglige sprogkompetence.

”Matematik handler ikke kun om tal og formler, men også om at kunne forstå og bruge sproget, som beskriver dem. I projektet undersøger vi, hvordan fx brøker, ligninger eller funktioner kan skabe sproglige og begrebsmæssige udfordringer. Ved at kombinere matematikdidaktik og sprogforskning skal projektet give ny indsigt i, hvordan sproglige forhold spiller ind i matematikvanskeligheder – og hvordan undervisningen kan tilpasses, så flersprogede elever får bedre støtte til både at forstå og udtrykke sig i matematik,” siger Uffe Thomas Jankvist, professor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af projektet.

Bæredygtighed i skolens humanistiske fag

Undervisning for Bæredygtig Udvikling har en stærk tradition i skolens naturfag, men med de accelererende klimaforandringer og det politiske fokus på handling er problemstillingen blevet aktuel for alle fag i grundskolen og på læreruddannelsen. Men mange lærere i skolens humanistiske fag mangler viden om, hvori disse fags særlige styrker ligger i forhold til at udvikle elevernes kompetencer i relation til bæredygtighed. Det er udgangspunktet for projektet "Sustainability in the Humanities. Student, teachers and whole-school perspectives".

”Projektet skal bidrage med ny viden om, hvordan undervisning i bæredygtighed kan integreres bedre i de humanistiske skolefag i folkeskolens udskoling i forskellige skolekontekster.  Viden, der kan ruste både lærere og læreruddannere inden for de humanistiske fag til at varetaget bæredygtighedsorienteret undervisning både i de enkelte fag og på tværs af fagene,” siger Jonas Andreasen Lysgaard, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og leder af projektet

Om projekterne

Hybrid text practices in the Danish L1 classroom. Polyphony, coherence and involvement when writing with generative AI

(Hybride tekstpraksisser i danskfaget)

Projektleder:

Kristine Kabel, lektor ved DPU, Aarhus Universitet (PI)
Mette Vedsgaard Christensen, docent ved VIA University College (Co-PI)

Bevilling:

7.199.048 kr.

Samarbejdspartnere:

Projektet er et samarbejde mellem DPU og VIA. Det gennemføres i samarbejde med to CFU’er (Centre for undervisningsmidler) i København og Aarhus samt tre frontløberskoler, der allerede afprøver måder at inkludere generative AI-værktøjer i danskundervisningen på.  

Resume:

Fremkomsten af generativ AI og chatbots, som kan skrive menneskelignende tekster, er et nyt og uomgængeligt vilkår for skolen og elevers skrive- og literacyudvikling. Vi forventer, at GAI vil ændre, hvordan vi forstår læring og specifikt skrivning i skolen, og hvilke kompetencer elever har brug for for at udvikle og håndtere nye tekstkrav og blive reflekterede skrivere – og læsere – i den nye digitale virkelighed.

Mange udskolingselever bruger allerede GAI til at skrive og lave lektier uden for skolen. Men vi ved kun ganske lidt om, hvad der kendetegner unges hybride skrivepraksisser i dialog med store sprogmodeller. Projektet adresserer dette behov for mere viden, som er central for nu og i fremtiden at kunne støtte elevers skrivekompetencer, dannelse og muligheder for at deltage i samfundet og udtrykke sig selv.

Gennem et kvalitativt design undersøger vi, hvordan elever i 8. kl. skriver i faget dansk i samarbejde med GAI-værktøjer. Vi er særligt optaget af, hvordan elevers følelse af ejerskab og engagement i skrivning vil tage form gennem brug af den nye teknologi, og hvordan elever håndterer og navigerer i egen og kunstigt frembragte stemmer og tekstbidder, og hvad det vil betyde for sammenhæng i deres tekster.

Med fokus på elevers strategier og interaktioner, tekster samt grad af involvering i de nye hybride praksisser med GAI vil vi skabe ny empirisk viden og bidrage til gentænkning af læring i skolen, og hvordan lærere kan støtte elevers skrive- og literacyudvikling.


Mathematics-Specific Difficulties among Second Language Learners

Matematikvanskeligheder hos elever med dansk som andetsprog

Projektleder:

Uffe Thomas Jankvist, professor ved DPU, Aarhus Universitet

Bevilling:

5.632.642 kr.

Resume:

Hvordan påvirker sproget elevers muligheder for at lære matematik? Mange elever i danske folkeskoler har et andet modersmål end dansk. Det kan give udfordringer i matematikundervisningen – ikke nødvendigvis fordi eleverne er dårlige til matematik, men fordi sproget i matematik er særligt og ofte kræver et specialiseret fagligt sprog.

Projektet undersøger hvilke matematikvanskeligheder flersprogede elever i udskolingen møder, hvordan disse vanskeligheder kan hænge sammen med deres sproglige baggrund og matematikfaglige niveau, og om visse emner – som fx brøker, ligninger eller sandsynlighedsregning – er særligt udfordrende.

Gennem test, samtaler med elever og observationer af, hvordan de samarbejder og ”taler matematik,” undersøger forskerne både deres faglige forståelse og deres brug af sprog. Projektet kobler viden fra matematikdidaktik og sprogforskning og bygger på den tanke, at sprog og begrebsforståelse hænger tæt sammen.

Målet er at skabe ny viden om, hvordan sproglige forhold spiller ind i matematikvanskeligheder – og hvordan undervisningen bedre kan støtte flersprogede elever i at forstå matematik og bruge matematikfagets sprog.


Sustainability in the Humanities. Student, teachers and whole-school perspectives

Projektleder:

Jonas Lysgaard, lektor ved DPU, Aarhus Universitet

Bevilling:

7.184.219 kr.

Resume:

Undervisning for Bæredygtig Udvikling (UBU) har en stærk tradition i naturfagene, men med de seneste års accelererende klimaændringer og det politiske fokus på handling er problemstillingen blevet aktuelt for alle fag i grundskolen og læreruddannelsen.

Undersøgelser peger imidlertid på, at lærerne i de humanistiske fag stadig mangler viden om, hvor de humanistiske fags særlige styrker ligger, når det handler om at udvikle elevernes UBU-kompetencer.

Projektet "Sustainability in the Humanities. Student, teachers and whole-school perspectives" (SHiP) har på den baggrund til formål at bidrage med ny viden om, hvordan integrationen af UBU kan styrkes i humanistiske skolefag i folkeskolens udskoling i såvel monofaglige, tværfaglige og helhedsskoleorienterede undervisningskontekster.

Ved at anvende et undersøgende, praksisinddragende og længerevarende forskningsdesign på tre skoler med særligt fokus på UBU søger projektet at generere empirisk viden om de undervisningspraksisser i humanistiske fag, der har et særligt potentiale i at engagere lærere og elever i UBU-spørgsmål samt at udvikle disse praksisser gennem styrkelse af såvel monofaglige, tværfaglige som helskoleperspektiver.

Den nye viden skabes i et tæt og forpligtende samarbejde med lærere, forskere og centrale praksisaktører inden for UBU og har til formål at ruste både lærere og læreruddannere inden for de humanistiske fag med viden om bæredygtighedsorienteret undervisning i og på tværs af fag.