Antropolog Christian Vium vinder fotokonkurrence

Danmarks Grundforskningsfond har for syvende år i træk inviteret forskere fra alle forskningsfelter til at indsende de bedste af deres forskningsbilleder til Danmarks Grundforskningsfonds fotokonkurrence. Førsteprisen går i år til lektor i antropologi, Christian Vium for fotoet ”Åbenbaring”.

Foto: Christian Vium

”Det er en ære at modtage førsteprisen i Danmarks Grundforskningsfonds fotokonkurrence 2024 med et fotografi fra mit forskningsprojekt ’Revisited’, der baserer sig på langvarige samarbejder med oprindelige folk i det centrale Australien, Amazonas, og Sibirien. Netop denne pris er væsentlig, da den anerkender det videnskabelige potentiale i mit fotografiske arbejde. Jeg er taknemmelig for juryens anerkendelse og begrundelse for valget af mit billede, der indgår i den forekommende tredelte monografi ’Revisited’, der forventes udgivet ultimo 2024,” fortæller Christian Vium, der er lektor i antropologi ved Aarhus Universitet og billedkunstner.

Til dagligt er han en del af Multimodal Anthropology Lab på Afdeling for Antropologi på Aarhus Universitet og står i spidsen for forskningsprojekterne "Revisioning the African City" (Danmarks Frie Forskningsfond 2024-2028),  ”Nordatlantiske Hverdagsfortællinger” (Velux Fonden 2024-2027) og Tales of a Nomadic city” (Wenner-Gren, 2021-2024). Derudover er Christian Vium tilknyttet forsker ved Film Studies Center på Harvard University 2023-2024 og en del af CPH:LAB og indgår således i forskellige kreative, tværfaglige partnerskaber på tværs af videnskab, film, lyd og fotografi.

Forskning med fotografisk hukommelse
Billedet, som Christian Vium har taget, og nu er præmieret for, er fotograferet i en afsides biflod til Solimões-floden i Amazonas, tæt på grænsen mellem Brasilien, Peru og Columbia. Fotoet er en del af forskningsprojektet REVISITED, hvor han følger i sporene på en række fotografer og videnskabsfolk, der har arbejdet blandt oprindelige folk i henholdsvis Australien, Amazonas og Sibirien i anden halvdel af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. århundrede.

En af fotograferne er den tyske Albert Frisch, der rejste til Amazonas i 1867 og tog nogle af de første fotografier af oprindelige folk. Fotografier, som Christian Vium har taget med til det samme område i Amazonas og nyfortolket med efterkommerne af de oprindelige folk, der er portrætteret på de gamle fotografier.

Om sit vinderbillede fortæller han:

”Billedet af Celia, pigen i vandet, er del af et omfattende fotografisk arbejde bestående af tusindvis af fotografier, jeg har udført i forbindelse med min forskning blandt oprindelige folk i det seneste årti, og er væsentligt, fordi det fremkalder en vis flertydighed, som jeg er optaget af i mit arbejde. Samtidig læner det sig ind i en form for symbolik og ikonografi, der både er genkendelig og fremmedartet. Det er på sin vis både utroligt banalt og meget abstrakt som motiv, om man vil. I min optik skal og kan fotografiske billeder ikke fungere som argumenter i en videnskabelig forstand. Deres kvalitet ligger netop i, at de er åbne for fortolkning, at de inviterer beskueren til at lade sig rive med og fordybe sig, måske spejle sig, i motivet."

Læs mere på Danmarks Grundforskningsfonds hjemmeside

Se flere eksempler på Christian Vium's arbejde her og her:

Kontakt

Et billede, der indeholder Ansigt, portræt, person, tøj Automatisk genereret beskrivelse
Christian Vium, Lektor
Institut for Kultur og Samfund