Arts-studerende kom med løsninger på opgaver stillet af Syddjurs Kommune og lokale kulturinstitutioner

Fakultetet Arts holder jævnligt case competitions for de studerende, og ved den seneste fik Maltfabrikken i Ebeltoft et forslag til et koncept, hvor man som besøgende kan komme og lave mad fra forskellige lande, mens ældreplejen i Syddjurs Kommune fik forslag til personliggørelse af deres digitale medicin-påmindelse.

I oktober mødtes 120 studerende fra fakultetet Arts på Aarhus Universitet med repræsentanter fra lokale kulturinstitutioner og Syddjurs Kommune på Maltfabrikken i Ebeltoft. Her skulle de studerende løse forskellige konkrete udfordringer og konkurrere om at finde frem til de bedste løsninger.

Koncept til madværksted på Maltfabrikken

Vinderne af efterårets case competition blev en gruppe internationale studerende fra Food and Culture bestående af Sunyu Lee, Ivana Stoyanova, Lau Tsz Ching, Alfie Lai og Kimber Rose Tanner. De kom med et forslag til et koncept, hvor besøgende i alle aldre kunne komme i Maltfabrikkens madværksted og lave mad fra forskellige lande. Ifølge dommerpanelet havde gruppen lavet et velfungerende pitch og leveret den bedste løsning på den opgave, som blev stillet.

Mød nogle af deltagerne i Arts´ case competition 14. oktober 2022.

Personliggørelse af digital medicin-påmindelse

Udover prisen til det vindende hold, blev der også uddelt en publikumspris og en pris for den løsning, som overraskede dommerpanelet mest. Begge disse priser gik til en gruppe studerende fra Humanistisk organisationsudvikling bestående af Ida Marie Jørgensen, Christian Graversgaard, Jakob Molin og Emma Sofie Meiling-Nielsen.

De skulle komme med et bud på implementering af en digital medicin-påminder i Syddjurs Kommunes ældrepleje.

Baggrunden for casen var, at det er svært at rekruttere borgere til at anvende teknologien, og at sygeplejerskerne føler, at de går på kompromis med deres professionsetik - særligt omsorgen - når fysiske besøg erstattes af teknologi.

De studerendes løsning indebar en personliggørelse af teknologien, hvorved den ældre borgers pårørende og hjemmeplejeren kunne indtale personlige beskeder, som ville blive afspillet, når borgeren skulle indtage sin medicin.

På den måde ville man både få engageret de pårørende, øge omsorgen og det personlige aspekt af teknologien og bidrage til at skabe en hjemlig atmosfære omkring borgeren.

Fakta

Arts case competition ”Stay Relevant” blev afholdt på Maltfabrikken i Ebeltoft den 14. oktober 2022. De studerende fik udleveret deres case dagen før, hvorefter de kunne gå i gang med research. På selve dagen havde de 6 timer til at løse opgaven. Her havde de adgang til case-stillerne og kunne interviewe lokale borgere og brugere af kulturhusene.

Dommerpanel:

• Michael Stegger Jensen, borgmester i Syddjurs Kommune
  • Kasper Kolstrup Møller, formand for Erhverv-og planudvalget, Syddjurs Kommune
  • Ole Svit, direktør i Business Djursland
  • Carsten Stage, viceinstitutleder, Institut for Kommunikation og Kultur, Arts, Aarhus Universitet

Læs nyhed: 150 skarpe hjerner kommer med bud på nye løsninger i Ebeltoft

Vil du som virksomhed eller institution udbyde en case, som Arts-studerende skal løse? Kontakt Arts Karriere