Arts udnævner leder til forskningscentret Shaping Digital Citizenship (SHAPE), der skal styrke den digitale borger

Professor Peter Lauritsen bliver leder af nyt center på Aarhus Universitet, som vil undersøge borgernes vilkår i det digitale samfund.

Professor på Arts, Peter Lauritsen, skal stå i spidsen for det nye forskningscenter SHAPE, som vil sætte fokus på medborgerskab og demokrati i en digital tidsalder. Foto: Lars Kruse.
Professor på Arts, Peter Lauritsen, skal stå i spidsen for et nyt center på Aarhus Universitet, som vil undersøge borgernes vilkår i det digitale samfund.

Dataindsamling, kunstig intelligens, algoritmer, maskinlæring og hurtige mobile netværk er i gang med at ændre både mennesker og samfund radikalt. Et nyt center på Aarhus Universitet, ledet fra Faculty of Arts, skal sikre udnyttelsen af den forskning, der handler om, hvordan borgere kan tage del i demokratiet. Som samfund er vi ikke længere dem, vi var engang, og derfor er det vigtigt, at vi forholder os til, hvem vi gerne vil være – som fællesskab og borgere – i fremtidens digitale samfund.

Det bliver professor i Informationsvidenskab på Arts, Peter Lauritsen, som skal stå i spidsen for det nye forskningscenter SHAPE, der i de kommende år vil sætte fokus på medborgerskab og demokrati i en digital tidsalder.

Centret trækker på mangeårige samarbejder på tværs af mange videnskabelige områder, og den nyudnævnte leder af SHAPE glæder sig til det interdisciplinære forskningsarbejde, som centret lægger op til:

”Der er mulighed for at knytte nogle af landets, ja, verdens, dygtigste forskere til centeret. Og jeg håber at kunne være med til at skabe et frugtbart og givende miljø, som man har lyst til at være en del af, både som forsker og studerende, eller hvis man for eksempel i en virksomhed eller en kommune er på jagt efter den nyeste viden om de konkrete muligheder og udfordringer, digitaliseringen rejser i forhold til mennesker, organisationer og kultur,” siger Peter Lauritsen.

Åbenlyse potentialer

SHAPE, der står for ’Shaping Digital Citizenship’, er blevet realiseret med hjælp fra universitetets strategiske midler og med inddragelse af både rektor og bestyrelse for Aarhus Universitet. Der afsættes foreløbigt 10 millioner kroner, og ønsket om dette fokus er stort fra rektor Brian Bech Nielsens side.

”Digitalisering har nogle helt åbenlyse potentialer, og dem skal vi opdyrke og udnytte. Men samtidig skal vi have blik for, at teknologien gerne skal tjene os som mennesker og som borgere. Ikke omvendt. Den dimension er vigtig at styrke i det danske forskningslandskab”, siger han.

I spidsen for centret står Arts-forskere, men ambitionen er at sikre, at universitetets viden bredt set bliver gjort tilgængelig for en række af de afgørende beslutninger, som både politikere, virksomheds- og institutionsledere, borgere, forbrugere, medarbejdere og privatpersoner står over for i disse år i omgangen med data om menneskers færden.

”Vi føler os forpligtede til at være mere synlige med det, vi ved. Vi vil blande os i samfundsdebatten og udnytte de gode samarbejdsrelationer, som vi har til en række både teknologiudviklende og teknologibrugende organisationer og virksomheder. Der er brug for alle gode kræfter på Aarhus Universitet, og internationalt er vi kendt for vores store viden om forholdet mellem mennesker og IT. Vi vil bidrage til, at vi i Danmark kan lykkes med en ansvarlig digitalisering.” siger Peter Lauritsen.

Forskningsarbejdet i SHAPE er netop påbegyndt og gælder i første omgang til udgangen af 2023.

Yderligere information:

Peter Lauritsen, professor MSO