Cordelia Hess er ny professor på Historie

Cordelia Hess er udnævnt til professor på Afdeling for Historie og Klassiske Studier på Aarhus Universitet pr. 1. august 2024.

Cordelia Hess kommer fra en stilling som professor i nordisk historie ved universitetet i Greifswald, hvor hun har været siden oktober 2017. Tidligere har Cordelia Hess haft sin forskerkarriere  i Sverige i ni år, i både Stockholm og Göteborg, og har taget sin doktorgrad ved universitetet i Hamborg.

I sin forskning har den nye professor på Aarhus Universitet blandt andet haft fokus på religions- og kulturkontakt i Grønland og Lapland før 1550.

"Jeg er ved at afslutte et projekt om religiøs og kulturel kontakt i Grønland og Lapland før 1550. Det handler om, hvorvidt førmoderne koloniprojekter var præget af racisme eller en ideologi om europæisk overlegenhed, altså om man kan tale om kolonialisme før den tidlige moderne nationalstatskolonialisme. Det er til en vis grad en fortsættelse af min tidligere forskning, hvor jeg har undersøgt antisemitismens middelalderlige rødder, dvs. spørgsmålet om man kan tale om racistiske aspekter i anti-jødisk tro og antisemitisme før 1800, og hvilken rolle religiøse stereotyper fra middelalderen spiller i nutidens antisemitisme," fortæller Cordelia Hess.

Et forskningsområde, der også er vigtigt for at forstå dynamikker i nutiden:

"Antisemitisme og racisme er former for gruppemæssig menneskefjendtlighed, som har eksisteret i lang tid, men som ændrer sig i forskellige historiske og politiske kontekster. At påvise, at de ikke kun er knyttet til det moderne samfund, minder os om deres rødder i den kristne kultur. Denne indsigt er vigtig for at forstå nutidens former – og også for at forstå, hvor dybt kristendommen stadig præger selv sekulariserede samfund i Nordeuropa," fortæller Cordelia Hess.

Middelalderforskningen bliver også et omdrejningspunkt, når Cordeila Hess vender tilbage til Skandinavien. Derudover vil hun bidrage i forskellige tværfaglige forskningsprojekter.

Cordelia Hess, Professor
Institut for Kultur og Samfund - Afdeling for Historie og Klassiske Studier