danmarkshistorien.dk er klar med en engelsk udgave af det populære onlinekursus i danmarkshistorien

Nu er det blevet muligt at taget et gratis onlinekursus i danmarkshistorie på både dansk og engelsk. Samtidig udkommer den engelske tekst også i bogform.

Teksterne fra onlinekurset er også udkommet i bogform på Aarhus Universitetsforlag. Bogen med titlen ’En danmarkshistorie – Fra vikingetid til nutid’ udkom i 2022, og ’A History of Denmark from the Viking Age to the 21st Century’ udkom i november 2023.

What is Denmark? På forsiden af danmarkshistorien.dk ligger der en særlig velkomst til de internationale kursister, som enten studerer dansk historie, eller som blot er nysgerrige på den lille nordeuropæiske stat Danmark. Nu er det nemlig blevet muligt at nærstudere landets historie – på engelsk. Teksterne er forfattet af 13 ansatte fra Afdeling for Historie og Klassiske Studier og udkom første gang på dansk i 2020. Det blev udarbejdet til historiestuderende på første år, men det er formidlet, så det kan anvendes af alle voksne med interesse for Danmarks historie. Nu er det så også kommet på engelsk, og det skulle gerne gavne endnu flere historieinteresserede rundt om i verden. Mette Frisk Jensen, der har været projektleder på hjemmesiden forklarer:

”Det nye kursus på engelsk vil blive brugt i undervisningen af exchange students på Arts, men det er også håbet, at det vil blive til glæde for andre internationale studerende og ansatte på Aarhus Universitet. Derudover er det forventningen, at det vil blive anvendt på de mange afdelinger for Nordic and Scandinavian Studies rundt omkring i verden, samt alle andre, der Googler for at søge viden om Danmarks historie.”

Fra vikingetid til velfærdsstat

Det engelske kursus går under titlen: Open Online Course in Danish History: A History of Denmark from the Viking Age to the 21st Century. Som titlen antyder, så spænder det kronologisk over mere end 1000 år fra vikingetiden og til det 21. århundrede, og sætter fokus på de vigtigste økonomiske, sociale og kulturelle begivenheder, der har formet Danmark. Kurserne kaster lys over komplekse problemer som Danmarks forhold til sine nordiske naboer, oprindelsen af den nuværende grænse med Tyskland og den historiske udvikling af den danske velfærdsstat.

Onlinekurserne består af ni moduler med en kombination af tekst, og en række korte film, hvor forskerne fortæller om centrale udviklingstræk i de enkelte historiske perioder. Til de historieinteresserede læsere, der ikke er bundet af et pensum, er kursusformen meget fleksibel, Mette Frisk Jensen forklarer:

”Man kan selv bestemme, hvornår man vil tage kurset, og om man vil igennem alle lektionerne eller blot enkelte, hvis man nu fx interesserer sig mere for middelalderen end historien i det 20. århundrede - eller omvendt.”

Kurset er som nævnt gratis, og det kræver ikke et særligt login at deltage. Det kan tilgås fra denne side: https://danmarkshistorien.dk/en/open-online-course

Også i bogform

Hele teksten fra den engelske version af kurset er netop også udkommet på Aarhus Universitetsforlag. Den er redigeret af tre professorer fra Afdeling fra Historie og Klassiske Studier, Mary Hilson, Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen. Det samme gjorde sig gældende i den danske version, der udkom i 2022. Den engelske bog er ca. 500 sider og kan erhverves fra Aarhus Universitetsforlag: https://unipress.dk/udgivelser/a/a-history-of-denmark-from-the-viking-age-to-the-21st-century/

Kontakt:

Mette Frisk Jensen, leder af danmarkshistorien.dk