Førende plastforskere i fælles opråb

Fra den 28. november til den 2. december skal et forhandlingsudvalg under FN indlede forhandlinger om en international traktat, der skal stoppe plastikforurening. 13 førende internationale plastforskere påpeger imidlertid, at resultatet af aftalen måske ikke bliver ambitiøs nok på grund af en for snæver forståelse af, hvilke kemikalier der forbindes med plast.

Humanistiske forskningsbidrag til grøn omstilling

Faculty of Arts har sammen med de humanistiske fakulteter og forskningsmiljøer på landets universiteter formuleret fire overordnede missioner for humanvidenskabelige bæredygtighedsforskning. De fire missioner skal sikre:

• Den folkelige forankring af grønne tiltag
  • Sammenhæng og visioner i den grønne omstilling
  • Lokal-global skalerbarhed for grønne løsninger
  • Et højt kompetenceniveau gennem grøn dannelse og uddannelse

Læs mere om baggrunden for de fire missioner: Bæredygtig adfærd - Fire missioner for humanistiske forskningsbidrag til grøn omstilling

Plastforurening er en global miljøudfordring med alvorlige sociale og økonomiske konsekvenser. Uden politiske indgreb forventes mængden af plastikaffald i miljøet, ifølge FN´s miljøprogram, at fordobles i 2030 til omkring 53 millioner tons om året. FN's medlemslande er derfor blevet enige om at indlede internationale forhandlinger med henblik på at udarbejde en global plasttraktat, der skal fastsætte regler for produktion, brug og bortskaffelse af plast. Beslutningen blev truffet på et møde i FN's miljøforsamling i Nairobi i marts 2022, hvor det også blev besluttet, at verdens ledere har indtil 2024 til at nå frem til en aftale, hvor det fremgår, hvilke elementer der vil være juridisk bindende, og hvordan aftalen skal finansieres.

I mellemtiden er en mellemstatslig forhandlingskomité (INC) blevet etableret for at fremme den internationale aftale om plast. Det første møde i INC finder sted i Uruguay fra den 28. november til den 2. december 2022. Her skal komitéen blive enige om de videnskabelige og politiske rammer for aftalen. Men allerede før de første formelle forhandlinger er skudt i gang, påpeger 13 førende plastforskere på tværs af fagdiscipliner i et fælles brev udgivet i Science, at resultatet af aftalen kan vise sig mere ineffektivt end først tilsigtet på baggrund af en for snæver forståelse af plastikkemikalier.

Tridibesh Dey, postdoc ved Globale Studier fra Aarhus Universitet og hovedforfatter på artiklen i Science fortæller:

"Vi har i de dokumenter, der er tilgængelige forud for det første møde i INC, konstateret, at der er en for snæver videnskabelig forståelse af plastikkemikalier. Det meste plast der fremstilles i dag består af komplekse kemiske blandinger. Der tilsættes kemiske stoffer for at gøre materialet plastisk. Men tilsætningsstofferne er ikke de eneste kemikalier. Der forekommer også kemiske rester, kemiske ophobninger og en række komplekse kemiske forbindelser, mens materialet cirkulerer og interagerer i globale miljøer. Vi ønsker derfor med vores publikation at understrege, at den kommende globale plasttraktat bør inkludere flere relevante kemikalier i plast.”

Hvor stor en andel kemikalier udgør, forklarer en anden af artiklens forfattere, havbiolog Melanie Bergmann:

”Kemikalier kan stå for 60 % af plastmassen. Der er mere end 10.000 kemikalier brugt i plastik, hvoraf mindst 2400 er kendt for at have skadelige virkninger på sundhed og miljø, hvilket i sidste ende koster milliarder af skatteydernes penge.”

Økotoksikolog og medforfatter Susanne Brander påpeger, at de sundhedsskadelige virkninger ofte er svære at regulere, da disse kemikalier – herunder de hormonforstyrrende stoffer, der forstyrrer hormonproduktionen hos mennesker og dyr – kan være så lave, at de er svære at måle.

Ifølge de 13 forskere er det bydende nødvendigt at sikre en effektiv kemikalieregulering fra produktionsstadier til produktanvendelse, bortskaffelse og rensning. Hvis ikke forhandlerne inddrager spørgsmålet om kemikalier fuldt ud, vil plastforurening fortsat belaste menneskers og miljøets sundhed.

Læs Science-artikel: Global plastic treaty should address chemicals

Hovedforfatter på udgivelsen er postdoc Tridibesh Dey fra Globale Studier på Aarhus Universitet.

Derudover står 12 medforfattere bag udgivelsen i Science:

• Martin Wagner, Associate Professor, Department of Biology, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway
  • Susanne Brander, Associate Professor, Department of Fisheries, Wildlife, and Conservation Sciences, Coastal Oregon Marine Experiment Station, Oregon State University, USA
  • Rebecca Altman, Independent Scholar, Providence, Rhode Island, USA
  • Anja Krieger, Freelance Writer, Berlin, Germany
  • Melanie Bergmann, Senior Scientist, Deep-Sea Ecology and Technology, Alfred-Wegener-Institut Helmholtz-Zentrum für Polar-und Meeresforschung, Bremerhaven, Germany
  • Bethanie Almroth, Professor, Department of Biological and Environmental Science, University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden
  • Zhanyun Wang, Researcher, Empa – Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology, St. Gallen, Switzerland
  • Leonardo Trasande, Professor, Departments of Pediatrics, Environmental Medicine, and Population Health, New York University Grossman School of Medicine, New York, USA
  • Deonie Allen, Research Fellow, School of Physical and Chemical Sciences, University of Canterbury, Christchurch, New Zealand. School of Geography, Earth, and Environmental Sciences, University of Birmingham Edgbaston, Birmingham, UK
  • Steve Allen, Research Fellow, Ocean Frontier Institute, Dalhousie University, Halifax, Canada
  • Tony Walker, Associate Professor, School for Resource and Environmental Studies, Dalhousie University, Halifax, Canada