Folkemødet 2023: Arts sætter fokus på kvoteflygtninge og sundhed

Når Folkemødet i Allinge på Bornholm den 15. – 17. juni igen samler tusindvis af besøgende, så er det også muligt at møde forskere fra Faculty of Arts til debatter om integration af kvoteflygtninge og trivsel i sundhedsvæsnet.

Der er mange spændende begivenheder og debatter på Folkemødet i år. Ved en af dem lægger Arts sundhedsvæsnet på briksen. Et bredt panel drøfter de problemer, der opstår, hvis den voldsomme acceleration i sundhedsvæsnet sker på bekostning af trivslen.

Der bliver også sat fokus på kvoteflygtninge i danske kommuner. Aarhus Universitet vil sammen med Dansk Flygtningehjælp og Bornholms Kommune give et godt indblik i, hvad en god start og en vellykket integrationsindsats kræver.

Alle arrangementer med Arts finder sted på forskningsskibet Aurora, der lægger til på kajplads H6 i Allinge Havn under Folkemødet.

Sundhedsvæsenet på briksen

Debat om sundhed, trivsel og den voldsomme acceleration i sundhedsvæsenet.
Fredag d. 16. juni 2023, 14.30-15.30

Faculty of Arts på Aarhus Universitet har et stort fokus på humanistisk forskning i feltet mellem kultur og sundhed og trækker på en række stærke humanistiske fagområder som f.eks. filosofi, antropologi, æstetik og sociologi.

Derfor er fakultetet i år vært for en event, der ’lægger sundhedsvæsnet på briksen’. I sundhedsvæsenet er der fokus på at stille diagnoser og iværksætte og færdiggøre behandling – og det helst hurtigst muligt. Den voldsomme acceleration kan på den ene side være god af hensyn til hensigtsmæssig brug af ressourcer, på den anden side risikerer den at efterlade patienterne fremmedgjorte. Hvad betyder det høje tempo for sammenhængskraften i sundhedssystemet og for det liv, som patienterne lever mellem og efter konsultationerne, hvor der skal skabes mening og ske en bearbejdning af alt det nye?

Mød psykologen, forskeren og forfatteren Svend Brinkmann, der er professor ved Aalborg Universitet og lydforskeren Marie Koldkjær Højlund, der er lektor ved Digital Design og Informationsvidenskab på Institut for Kommunikation og Kultur på Arts. Sammen med Marianne Lentz, praktiserende læge og bestyrelsesmedlem i DSAM, og dekan Anne-Mette Hvas, Faculty of Health på Aarhus Universitet.

Samtalen modereres af prodekan for forskning ved Faculty of Arts Anne Marie Pahuus, der forsker i etik, moralfilosofi, æstetik og kunstfilosofi.

Er der et særligt spørgsmål, som du tænker er vigtigt at få belyst af paneldeltagerne? Så send gerne spørgsmål på forhånd til debatten.

Fra Rwanda til Rønne: Kvoteflygtninges integration i danske kommuner

Debat om hvad en god start og vellykket integrationsindsats kræver.
Lørdag d. 17. juni 2023, 11.45-12.45

Forskere fra Faculty of Arts på Aarhus Universitet og DRC Dansk Flygtningehjælp arbejder sammen i projektet ”Reorienting Integration” om at skabe ny viden om og derigennem bedre rammer for de ca. 400 congolesiske kvoteflygtninge fra Rwanda, som er kommet til Danmark i 2022 og 2023. Familierne består af enlige mødre og børn, der den ene dag bor i en FN-flygtningelejr i Rwanda og den næste flytter ind i en midlertidig bolig i Nakskov, Kolding eller Rønne. Dette markante skifte rejser en masse spørgsmål: Hvordan lærer man sproget? Hvordan får man nye venner – og hvad med job?

Debatten vil kredse om modtagelsen og familiernes første tid i Danmark: Hvad gør kommunen? Hvilken rolle har Dansk Flygtningehjælp og deres frivillige? Hvad kan vi lære fra tidligere tiders modtagelse af kvoteflygtninge i Danmark? Og i det hele taget, hvordan kan anvendt humanistisk forskning bidrage til at skabe bedre rammer for flygtninges ankomst og nye liv i Danmark?

Mød antropologen Emilie Lund Mortensen, der er adjunkt ved antropologi på Institut for Kultur og Samfund på Arts og seniorrådgiver Mads Ted Drud-Jensen fra DRC Dansk Flygtningehjælp. Samt familierådgiver Malene Præstemode Werner fra Bornholms Regionskommune, forretningskonsulent Robert Mifurumbo Niyonsenga, der er frivillig og selv tidligere kvoteflygtning, og den pædagogisk antropolog Birgitte Romme Larsen, der er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) på Arts.

Samtalen modereres af professor i antropologi, Mikkel Rytter, som er leder af forskningsprojektet ’Reorienting Integration’.