Forskning fra Arts styrkes med stor bevilling fra Carlsbergfondet

En bevilling på knap 460 millioner kroner bliver i dag sendt ud i de danske forskningsmiljøer. Heraf fordeler knap 240 millioner kroner sig til humanistiske og samfundsvidenskabelige forskningsprojekter. Det skal komme både talentudvikling til gode og styrke dansk topforskning.

Der er godt nyt til forskningsmiljøet på Arts i dag, hvor seks forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur og seks forskere fra Institut for Kultur og Samfund samt en forsker fra DPU belønnes med en bevilling fra Carlsbergfondet.

Bevillingerne har til formål at sikre grundforskning på højeste internationale niveau og bidrage til generationsskifte og talentudvikling i de danske forskningsmiljøer.

”Jeg vil gerne ønske alle nye bevillingsmodtagere stort tillykke med, at de nu kan gå i gang med de videnskabelige studier, som de her i efteråret har søgt Carlsbergfondet om støtte til at igangsætte. Jeg er særligt glad for, at vi kan honorere 42 yngre forskere med forskellige typer af postdocbevillinger for samlet knap 50 mio. kr. Der er hårdt brug for frie, ikke-tematiserede midler til netop postdocs, da det efterhånden er småt med eksterne midler til de spirende talentlag i dansk forskning. Det er også meget tilfredsstillende, at vi kan bevilge godt 120 mio. kr. til yngre lektorer, som nu kan konsolidere deres egne forskningsgrupper og dermed bidrage til fornyelse i forskningsmiljøerne,” udtaler direktør i Carlsbergfondet professor Lasse Horne Kjældgaard sig i pressemeddelelsen fra Carlsbergfondet.

Bevillingsmodtagere fra Institut for Kultur og Samfund

Rubina Raja, Afdeling for Arkæologi og Kulturarvsstudier
Projekttitel: The Aarhus-Yale Digital Archive Platform for the Danish Inter-World War Archaeological Engagement in the Middle East
Beløb: 2.000.000 kr.