IKS-forskere får tildelt bevillinger af Carlsbergfondet

Syv forskere fra Institut for Kultur og Samfund har modtaget støtte fra Carlsbergfondets pulje ’Efterårsopslag 2022’, som honorerer videnskabelige projekter på alle karrieretrin.

Syv forskere fra IKS har modtaget bevillinger fra Carlsbergfondet. Foto: Søren Kjeldgaard, AU Foto.

Syv forskere fra Institut for Kultur og Samfund er netop blevet belønnet med forskningsbevillinger fra Carlsbergfondets pulje ’Efterårsopslag 2022’. Det gælder blandt andet seniorforsker ved Center for Grundtvigforskning, Lea Wierød Borčak, som med sit projekt om dansk fællessang har modtaget knap 4,6 millioner kroner.

Under titlen ’A Singing Society? Communal Singing in Denmark and the Limits of Social Inclusion’ vil hun og kollegaen Katrine Frøkjær Baunvig undersøge og efterprøve den kulturelle status og fællesskabsdannende effekt, som dansk fællessang siges at rumme. Lea Wierød Borčak forklarer:

"Fællessang anses som central dansk kulturarv, og sangens opblomstring under Covid-19-nedlukningerne i 2020-2022 har blot bekræftet denne vigtige kulturelle status. I de seneste år har antagelser om fællessangens udbredelse og socialt inkluderende egenskaber floreret i danske medier og den offentlige diskurs. Sådanne antagelser mangler dog at blive undersøgt systematisk og empirisk. Det vil vi gøre med projektet ’A Singing Society? Communal singing in Denmark and the Limits of Social Inclusion’," fortæller seniorforskeren.

Foruden Lea Wierød Borčak er der blevet uddelt en række monografi-bevillinger samt en infrastrukturbevilling til følgende forskere fra IKS:

Monografi-bevillinger:

Mads Daugbjerg, lektor

Time and Again in Gettysburg: Restaging America and its Civil Wars Today

Bevillingsstørrelse: 792.166 kroner.

Louise Fabian, lektor

Titel på projektet:
Køn i historie, teori og aktivisme

Bevillingsstørrelse: 765.216 kroner.

Helle Strandgaard Jensen, lektor

The Contested Politics of Children’s Media

Bevillingsstørrelse: 722.031 kroner.