Jihan Zakarriya modtager ERC-bevilling til projekt om feminisme i Golfstaterne

Med sit ERC Starting Grant vil Jihan Zakarriya og hendes forskergruppe udvide vores perspektiv på feminismer i Golfstaterne. I et femårigt forskningsprojekt hos Institut for Kultur og Samfund på Arts vil gruppen undersøge, hvordan mobiliseringen af love operationaliserer kvinders handlingsmuligheder og praksisser og skaber politisk forandring.

Jihan Zakarriya er blevet tildelt et ERC Starting Grant af Det Europæiske Forskningsråd, som med konkurrenceudsatte midler yder støtte til de dygtigste unge forskere i Europa.

Akademisk og feministisk forskning forholder sig i stigende grad til netop de sociale, økonomiske og juridiske behov, kvinder i Mellemøsten og de nordafrikanske lande har, og de uligheder, de ligger under for – særligt i tiden efter det arabiske forår. Indtil nu har der dog ikke været søsat større forskningsprojekter til studiet af, hvordan arabiske feminister mobiliserer kvindelove og kvinders juridiske rettigheder.

I sit ERC-forskningsprojekt med titlen "GulfFeminisms: Feminisms and Mobilisation of Law in Gulf Countries" vil Jihan imidlertid undersøge, hvordan feminismer i Golfstaterne udgør politiske bevægelser, som kan mobilisere love, inklusiv sharialove, mhp. at operationalisere kvinders handlingsmuligheder og praksisser og medvirke til politisk forandring og genforhandling af kvinders rettigheder i de konservative patriarkater.

En ny tværfaglig, komparativ tilgang

Projektet er enestående i sin tværfaglige, komparative tilgang. De tre forskere, som er med i ERC-projektet om GulfFeminisms, er beskæftigede inden for feminisme, sociologi og juridiske studier. Gruppen vil kombinere kvalitative og kvantitative data for at undersøge udviklingen af feminismer i Saudi-Arabien, Oman og De Forenede Arabiske Emirater og måden, de mobiliserer loven.

"Bevillingen giver vores GulfFeminisms-gruppe en enestående mulighed for at nå vores nyskabende mål, udføre feltstudier og skabe fremragende, nye forskningsresultater. Bevillingen er også med til at udvikle mine lederevner som PI og hele gruppens forskningsfærdigheder og -karrierer. Gennem samarbejde og rådgivning faciliterer bevillingen mødet mellem nogle af verdens ledende forskere og forskere, som befinder sig tidligt i deres karriere," siger Jihan, bevillingsmodtager og PI på projektet. Jihan er i dag AIAS-fellow (Aarhus Institute of Advanced Studies) ved Aarhus Universitet.

Når Jihans fellowship udløber, fortsætter hun dog sin forskning ved Aarhus Universitet, idet det femårige ERC-projekt tilknyttes Afdeling for Religionsvidenskab (arabisk- og islamstudier) på Institut for Kultur og Samfund.

Fakta om projektet GulfFeminisms

Tildelt: 1.454.118,00 euro (knap 11 mio. kroner)
Projektperiode: 2023-2028

Baggrundsinfo om Jihan Zakarriya

Jihan Zakarriya er i dag AIAS-COFUND MCSA-fellow på Aarhus Institute of Advanced Studies på Aarhus Universitet. Hun er adjunkt og forsker og underviser i engelsk og arabisk litteratur og kultur. Jihan færdiggjorde sin ph.d. i engelsk litteratur fra Cardiff University. I sin afhandling sammenligner hun sydafrikansk og palæstinensisk modstandslitteratur fra et postkolonialt, kontrapunktisk perspektiv. Som postdoc har Jihan udforsket økokritisk teori og litteratur med særligt fokus på sammenhængene mellem miljømæssig, politisk og kønsmæssig vold i arabisk litteratur og kultur.

Fakta om ERC Starting Grant

Starting Grants fra ERC (the European Research Council) tildeles forskertalenter på et tidligt karrieretrin, som fremlægger lovende forskningsidéer. Bevillingsmodtager skal allerede have bidraget med forskning i topkvalitet (med vejledning) inden for sit felt, men skal nu være klar til at arbejde selvstændigt og udvise potentiale som forskningsleder.
Læs mere her: https://erc.europa.eu/apply-grant/starting-grant

Jihan Zakarriya, adjunkt, AIAS-COFUND MSCA-fellow