Kostelige Kvinder - ny bog af professor Lars-Henrik Schmidt

I sin nye bog Kostelige kvinder har filosoffen Lars-Henrik Schmidt, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, valgt at spejle sig selv i forhold til, som han skriver: ”min farmor, min mor, min datter, mine søstre, mine koner, veninder, elskerinder, svigere og professionelle”. Instituttet inviterer til bogreception d. 5. september.

I bogen refereres til en række positive kvindeskikkelser fra filosoffens eget liv, og de er inddraget i en historie, hvor kvinden efterhånden individualiseres i egen ret som arbejdskraft, men hvor hun også ender med at betragte sin forkønnelse og identitetslængsel som et slidsomt arbejde.

For mændene i samme periode skal udfordringen vise sig at blive en anden, fx i det professionelle forhold, ”fordi de fleste mænd hælder til den mandlige illusion og identificerer sig med beslutningskompetencen, hvorfor de i al sin banalitet får det svært med kvindelige overordnede”.

Schmidts erindringsglimt peger frem mod en ny epoke med forskubbede hierarkier og konfliktlinjer: ”De unge kvinder tager ansvar, og de gamle mænd ser til. De har åbenbart nemmere ved at overlade roret til døtrene end til konerne og sønnerne. Og det er en historisk tildragelse, hvis effekter vi endnu kun har set fligen af.”

Og kærligheden? Jo, spørgsmålet ’Elsker du mig?’ fremstilles i bogen som et større filosofisk spørgsmål end ’Hvad er mennesket?’ eller ’Hvad er sikker viden?’.

Ved receptionen vil der være korte indlæg ved lektor Jens Erik Kristensen, ved filosof Anders Fogh Jensen og professor Lars-Henrik Schmidt.

Bogreception 5. september – gratis deltagelse, men tilmelding nødvendig

Se film, der giver en forsmag på bogen samt et kort interview med Lars-Henrik Schmidt