Rubina Raja modtager Carlsbergfondets forskningspris 2024

Rubina Raja er professor i klassisk arkæologi på Aarhus Universitet og modtager Carlsbergfondets Forskningspris for sine omfattende arkæologiske studier i alt fra oldtidens bysamfund og -netværk til portrætkultur i Palmyra. Hendes forskning har blandt meget andet ført til nye indsigter i skelsættende verdenshistoriske begivenheder og banet vejen for en helt ny tilgang til arkæologiske udgravninger.

Foto: OLALA

”Rubina Raja er en produktiv, ambitiøs og internationalt anerkendt ekspert i oldtidsbyen Palmyra, som lå i nutidens Syrien. Hun står i spidsen for Palmyra Portrait Project, som er det største studie nogensinde af antikkens normer for afbildning af mennesker. Det væsentligste resultat af projektet er offentliggørelsen af over 4.000 gravportrætter fra Palmyra. Rubina Rajas indsats vedrørende Palmyra har sikret en holistisk forståelse af et arkæologisk område, som nu for en stor dels vedkommende er gået tabt som følge af borgerkrigen i Syrien,” sådan lyder nogle af de mange rosende ord i priskomitéens begrundelse for tildeling af Carlsbergfondets forskningspris 2024 til Rubina Raja.

Hun er uddannet klassisk arkæolog fra University of Oxford og har siden 2015 været ansat som professor ved Aarhus Universitet. Hendes forskning falder inden for fire fokusområder: antikkens visuelle kultur – især portrætkulturer, byer og deres netværk fra antikken til den tidlige Middelalder, arkæologiens historiografi, herunder arkivstudier, samt den aktive feltarkæologi.

Banebrydende forskning sker i samarbejde med andre forskere
Mange af de vigtigste opdagelser inden for hendes forskningsområder, fortæller hun, er publiceret sammen med kollegaer fra ind- og udland, herunder dygtige juniorforskere ofte i interdisciplinære kollaborationer for at bringe de helt rigtige evner sammen. Derfor betoner hun også, på baggrund af mange års erfaring, at banebrydende forskning i arkæologien, som ændrer vores syn på verdenshistorien, i dag ofte opstår i samarbejder.

”Et eksempel er den portrætforskning, som jeg har udført med et af mine forskerhold og kolleger de sidste ti år. Resultaterne fra det projekt vil ændre hele paradigmet for, hvordan vi skal forstå den romerske portrætkultur. Helt grundlæggende handler det om en omskrivning af en del af verdenshistorien – uanset hvor lille den ser ud udefra. Der er flere af den slags projekter, som jeg godt kunne tænke mig at realisere. Resultaterne vil kunne ændre den måde, vi udfører klassisk arkæologi på, samt hvordan vi bruger resultaterne bredt,” fortæller Rubina Raja, der med prisen også anerkendes for sine evner som forskningsleder.

Generøs og ambitiøs forskningsleder
Rubina Raja betegnes af kolleger som en fremragende forskningsleder, der er anerkendt for at have udvidet den klassiske arkæologis traditionelle fokus ved også at have en geografisk og kulturel horisont, der rækker ud over antikkens Grækenland og Rom og for sammen med kolleger inden for blandt andet andre arkæologier, geovidenskab, fysik og statistik at have udviklet en avanceret tilgang til arkæologiske udgravninger.

Derudover har dette års prismodtager grundlagt et forskningstidsskrift, ”Journal of Urban Archaeology”, og flere internationale bogserier som ”Mediterranean Studies In Antiquity” og ”Urban Archaeological Pasts” – der ikke kun vidner om en ambitiøs tilgang til sit felt, men også bunder i et generøst ønske om at kunne fremme kollegers forskningsideer.

Siden 2015 har Rubina Raja stået i spidsen for Danmarks Grundforskningsfonds Center of Excellence for Urban Network Evolutions (UrbNet), som beskæftiger sig med byer og deres netværk fra det nordlige Europa til Afrikas østkyst. Herigennem deltager hun også i feltarbejde rundt omkring i verden og arbejder sammen med lokale og internationale forskere.

Om tildelingen af prisen udtaler Rubina Raja:
”Det er en uvurderlig anerkendelse for mig at modtage Carlsbergfondets Forskningspris. Det er en pris, som jeg ikke tror, at jeg ville have formået at få tildelt, hvis det danske fondslandskab ikke havde givet mig mulighed for at udføre både solo og kollaborativ forskning på topplan i flere år i træk. Så på mange måder tilkommer anerkendelsen ikke kun mig, men også mine samarbejdspartnere og ansatte og de fonde, der løbende har støttet mine forskningsidéer og min organisation for at give plads til solid og banebrydende humanistisk forskning.”

Om Carlsbergfondets forskningspris
Carlsbergfondets forskningspris hylder aktive danskere forskere i ind- eller udland, der har bidraget afgørende til dansk grundforskning på højt internationalt niveau. Prisen uddeles efter indstilling fra en internationalt sammensat priskomité. Med prisen følger 2 mio. kroner.

Læs motivering for tildeling af forskningsprisen til Rubina Raja

Omtale på baggrund af pressemateriale fra Carlsbergfondet

Rubina Raja, professor og centerleder
Centre for Urban Network Evolutions (UrbNet)