Sociale medier i krisetider

I et nyt projekt støttet af Danmarks Frie Forskningsfond undersøger forskere sociale medier i krisetider med krig og pandemi, hvor medier er vigtige informationskilder.

Foto: Lise Balsby

Med en bevilling i ryggen på 6.191.513 kr. skal professor Anja Bechmann fra Medievidenskab ved Aarhus Universitet stå i spidsen for projektet Social Media Influence, hvor hun sammen med en række forskere skal studere, hvilken indflydelse sociale medier og indflydelsesrige aktører har i krisetider:

”Den øgede brug af sociale medier har en samfundsmæssig pris, hvis det ikke er synligt, hvem der er indflydelsesrig over for hvem og hvordan – særligt i relation til globale udfordringer såsom spredningen af verificerbart falske informationer. Derved mister vi forståelse for potentielt skadelige mønstre for tillid og velvære i demokratiske samfund,” forklarer Anja Bechmann.

Forskerne, som blandt andet også involverer professor Kristoffer Nielbo, lektor Rebekah Baglini og seniorforsker Jessica Walter, skal studere meget store datasæt af europæiske og danske borgeres eksponering af henholdsvis indhold på Facebook og YouTube videoer. De vil blandt andet udvikle nye metoder til at undersøge indflydelse og aktører og fremlægge de empiriske resultater over hvilke borgerprofiler, der er berørte, og hvordan de oplever at være under indflydelse af aktører, der anvender falske informationer.

”Den nye viden fra projektet højner vores forståelse for centrale mønstre på sociale medier som en vigtig infrastruktur for indflydelse i det 21. århundredes digitale samfund. Projektets resultater bliver derfor også vigtige i bredere akademiske og offentlige diskussioner om demokratisk indflydelse og opinionsdannelse,” forklarer Anja Bechmann.

Projektet løber over de næste 4,5 år.

Nyheden er baseret på pressemeddelelsen fra Danmarks Frie Forskningsfond

Yderligere information