Aarhus Universitets segl

Sprogkompetencer er nøglen til Danmarks fremtid

Nyt initiativ for fremtidens fremmedsprog: Styrkede sproglige og interkulturelle kompetencer i en globaliseret verden

"Det er helt nødvendigt, at vi styrker de sproglige og interkulturelle kompetencer i en tid, hvor Europa rykker tættere sammen" udtaler Unni From, institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur og forperson for arbejdsgruppen for fremtidens fremmedsprog.

Med en stigende international efterspørgsel på sproglige og interkulturelle kompetencer, men en samtidig vigende søgning til sproguddannelserne, har arbejdsgruppen for fremtidens fremmedsprog ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet, arbejdet intensivt på at kortlægge udfordringer og udviklingsmuligheder. Arbejdet, der blev igangsat af dekanen på Arts i januar 2024, bygger på omfattende dataindsamling, analyser, dialogmøder med interne og eksterne interessenter samt studiebesøg ved europæiske universiteter.

"Tendensen er tydelig i hele Europa: Der er et misforhold mellem efterspørgslen på sproglige og interkulturelle kompetencer og antallet af unge, der vælger en sproguddannelse. I arbejdsgruppen har vi derfor drøftet, hvordan vi arbejder med uddannelserne og styrker dem yderligere, så vi fortsat kan uddanne sproglige specialister, som er så afgørende for vores internationale samarbejder, kulturforståelse og ikke mindst diplomati og eksport.” forklarer Unni From.

Fire centrale retninger for fremtidens sproguddannelser

For at styrke relevansen og attraktiviteten af sproguddannelserne anbefaler arbejdsgruppen, at de fremtidige uddannelser bygges op omkring fire centrale fagelementer:

  1. Sprogtilegnelse og -didaktik – Fokus på, hvordan man bedst tilegner sig fremmedsprog og anvender dem i undervisnings- og arbejdssammenhænge.
  2. Kommunikation – Styrkelse af mundtlige og skriftlige kommunikationsevner i professionelle og kulturelle kontekster.
  3. Interkulturalitet – Dybdegående forståelse af kulturelle forskelle og regioners sprogbrug i en globaliseret verden.
  4. Sprogteknologi – Integrering af kunstig intelligens og digitale værktøjer i sproglæring og -anvendelse.

"Sproguddannelserne spiller en nøglerolle i at styrke Danmarks internationale position, både inden for erhvervslivet, diplomati og kulturudveksling. Udviklingen i relationerne mellem USA og Europa har kun gjort det endnu tydeligere, hvor vigtigt det er, at vi kan kommunikere flydende og nuanceret på flere sprog end engelsk," understreger Unni From.

Stærkt forskningsmiljø som fundament

Faculty of Arts har et solidt forskningsmiljø inden for sprogtilegnelse, sprogdidaktik, interkulturalitet og sprogteknologi. Dette sikrer, at fremtidens sproguddannelser er baseret på den nyeste viden og tilpasses de samfundsmæssige og teknologiske behov.

Læs hele rapporten her