Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studerende skal hjælpe virksomheder fra Ringkøbing-Skjern

Det hele kunne godt have været aflyst, men Corona-krisen får ikke de studerende til at kaste håndklædet i ringen. I stedet for at afvikle årets Case Competition, som de plejer, har de valgt at fastholde, men alligevel ændre konceptet, så alt nu foregår online. Til stor glæde for Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd.

27.04.2020 | Anja Kjærgaard

Sådan ser årets Case Competition ud. Når man ikke kan mødes fysisk, må man tænke kreativt. IVK-studerende dyster i disse dage om tre priser - First Price, WTF-Award og Publikumsprisen.

Hvert år afholdes en Case Competition for studerende på The Faculty of Arts under navnet ”Stay Relevant”. Her arbejder de studerende over flere dage intensivt med at finde løsninger på problemstillinger, som forskellige virksomheder gerne vil have de studerendes faglige input til. I år er ingen undtagelse. 

173 såkaldte IVK-studerende har meldt sig under fanerne. De følger til dagligt et tilvalgsfag, der hedder ”Strategisk Kommunikation i Organisationer”. Fælles for de studerende er, at de til dagligt går på bachelor-uddannelsen i International Virksomhedskommunikation i engelsk, tysk, spansk eller fransk. I den kommende uge fra mandag den 27. april og frem til den 30. april får de imidlertid mulighed for at omsætte teoretisk viden til praksis. De skal nemlig i forbindelse med deres tilvalgsfag arbejde med konkrete problemstillinger, som en række virksomheder fra Ringkøbing-Skjern gerne vil have de studerendes bud på.

En af de studerende, der deltager i årets Case Competition, er Rick Poelstra. Under normale omstændigheder ville han befinde sig i et stort lokale, der ville summe af gode idéer, og hvor de studerende også ville kunne mingle mellem bordene og få uformelle snakke med repræsentanter fra erhvervslivet. I år vil de alle sidde sammen hver sig og afholde årets Case Competition digitalt.

"Vi logger ind i vores virtuelle mødelokale hver dag og skal de næste par dage arbejde med konkrete cases for virksomheder i Ringkøbing-Skjern. Ugen slutter af med, at vi i grupper skal pitche en løsning for et eksternt dommerpanel. Selv om det bliver en anderledes oplevelse, glæder jeg mig til det, fordi det er en god mulighed for at få prøvet noget af, der bunder i en praktisk virkelighed,” fortæller Rick Poelstra.

Brugbart input og ny viden

En anden, der glæder sig, er Susanne Trip Nielsen, der til dagligt er erhvervskonsulent i Ringkøbing -Skjern Erhvervsråd, og som den kommende uge sidder i det virtuelle dommerpanel. 

”Vi har otte virksomheder fra vores lokalområde, der er spændte på, hvilke løsninger de studerende kommer op med. Problemstillingerne, vi ønsker belyst, er for eksempel input til kommunikationsstrategien for både en etableret og en nystartet virksomhed, digital markedsføringsstrategi for en socialøkonomisk virksomhed samt branding af virksomheder med fokus på bæredygtighed. Jeg er bare rigtig glad for, at virksomhederne her i Ringkøbing-Skjern ser mulighederne i at få brugbare input og ny viden fra studerende og håber vi får et godt ”online” arrangement, hvor både studerende og virksomheder lærer noget nyt, og at de studerende får lidt mere kendskab til Ringkøbing-Skjern,” fortæller Susanne Trip Nielsen.

Dekan ved Faculty of Arts sætter også stor pris på det styrkede bånd mellem Aarhus Universitet og et lokalt erhvervsliv.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, og vi er sikre på, at case-competitionen ”Stay Relevant” kan styrke båndet mellem Aarhus Universitet og erhvervslivet i Vestjylland. Derudover sætter vi stor pris på, at både studerende og virksomheder i Ringkøbing Skjern har takket ja at afvikle case-competitionen digitalt. Det bliver kun endnu bedre fremover, når vi kan fortsætte samarbejdet uden vi nødvendigvis behøver at være online, men faktisk kan mødes,” fortæller dekan Johnny Laursen. 


Læs mere om årets case competition



Arts