Studerende og forsker fra Arts formidler kunstig intelligens på landsdækkende turné

Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskabs formidlingsindsats “VidenSkaber” samarbejder med studerende og en forsker fra Arts om at formidle forskning i generative modeller og kunstig intelligens til borgere i alle aldre. De inviterer til stort finalearrangement den 28. november i Aulaen på Aarhus Universitet.

Holdet fra Aarhus Universitet, fra venstre: Karsten Olsen, Lukas Kubiena, Regitze Hammer Holt, Halfdan Fundal, Johannes Rambøll og Sári Fernezelyi

Foto af Regitze Hammer Holt fra den første workshop, som blev afviklet i udstillingerne på Randers Kunstmuseum

Om VidenSkaber
VidenSkaber bliver gennemført i 2023-2025 og er støttet af Lundbeckfonden, Novo NordiskFonden og Carlsbergfondet.
De laver forskningsformidling og afholder workshops med forskeroplæg og debatter.

I øjeblikket rejser en gruppe studerende fra Kognitionsvidenskab rundt i landet sammen med Karsten Olsen, forsker ved Interacting Minds Centre på Aarhus Universitet for at belyse forskellige temaer inden for kunstig intelligens. Det er en del af et samarbejde med VidenSkaber, som er en formidlingsindsats under Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

”Der er et stort behov for at formidle mere dybdegående viden om de underliggende mekanismer i kunstig intelligens, som indtager en større og større rolle i vores samfund. VidenSkabers workshop har til formål at nå ud til borgere, som ellers ikke har tæt berøring med forskningen og give dem mulighed for at tale direkte med forskerne,” fortæller Karsten Olsen.

Indtil videre har danmarksturnéen bragt dem til Randers Kunstmuseum, hvor de tog imod aftenskoleundervisere, aftenskolekursister og museums besøgende. Her var fokus blandt andet på kreativitet i AI, kunst og den kreative praksis. De har dernæst været på Aabenraa Statsskole med en 3.g. klasse, hvor temaet var brug og misbrug i undervisning, læring og eksamen. De har også været en tur forbi København, i Pioneer Centre for AI, hvor workshoppen var med interesseorganisationen Mino Danmark, der arbejder for at styrke minoritetsetniske danskeres muligheder, stemmer og samfundsdeltagelse. Her var der fokus på bias, diskrimination og retfærdighed i mødet med generative modeller.

Næste stop er i samarbejde med Dansk Handikap Forbund og Egmont Højskolen og dernæst i Hjallese Forsamlingshus i samarbejde med Ældre Sagen.

”Vi har turneret med dette workshop-format, der tager udgangspunkt i deltagernes egen interaktion med kunstig intelligens. VidenSkaber giver ikke blot mulighed for at høre foredrag om aktuel forskning, men giver også anledning til selv at prøve kræfter med generative modeller. På denne måde formidles der viden gennem samskabende og kreativ historiefortælling,” forklarer Karsten Olsen, som også er ansat hos Science Museerne ved AU og samarbejder med Nationalmuseet i forskningsprojektet “Modellens Kraft”, som undersøger nye formidlingsformater og kognitive processer.

”Den Uendelige Historie” en del af formidlingen
Udover forskellige forskeroplæg og fælles debat er installationen ”Den Uendelige Historie”, som holdet fra AU har udviklet, et gennemgående element på tværs af workshops. Her er deltagerne med til at samskrive fortællinger med kunstig intelligens som værktøj. Installationen består af en række forskellige generative tekst- og billede-modeller, som hjælper deltagerne til at fortsætte på fortællinger fra tidligere workshops. Samtidig opstår nye narrativer, som kan fortsættes af de næste workshopdeltagere. På den måde udvikler ”Den Uendelige Historie” sig for hver workshop i deres danmarksturné - så der til sidst opstår én lang fortælling på tværs af landsdele, som udstilles i finalen.

“Det er spændende at se vores eksamensprojekt folde sig ud i ‘den virkelige verden’. ”Den Uendelige Historie” har hurtigt taget fart, og vi har måtte lære os selv en hel masse nye værktøjer i processen. Men det er alt arbejdet værd, når vi oplever deltagerne interagere med installationen. Vi har fået god feedback, og deltagerne fortæller, at det er både sjovt og spændende at udforske kunstig intelligens gennem aktiviteten. Vi er spændte på at se, hvor fortællingen tager os hen efter samarbejdet med VidenSkaber,” fortæller Regitze Hammer Holt, 3. semester studerende fra Kognitionsvidenskab.

Den store finale
Torsdag den 28. november runder VidenSkaber 2024 af med et stort finalearrangement i Vandrehallen og Aulaen på Aarhus Universitet. Her bliver der samlet op på indsigterne fra efterårets mange aktiviteter. I samarbejde med Science Museerne i Aarhus udstilles ”Den Uendelige Historie”, så både workshopdeltagerne og gæsterne til finalen kan opleve resultatet og digte videre på fortællingen. Arrangementet er åbent og information kan findes her

”Den Uendelige Historie” er støttet af forskningsprojekterne 'Experimenting Experiencing Reflecting’ (finansieret af Carlsbergfondet) og ‘Modellens Kraft’ (Velux Fonden) og har samarbejdet med Jes Elgin Jensen og Kristoffer Nielbo fra Center for Humanities Computing på AU.

Billede af Karsten Olsen

Karsten Olsen, adjunkt