Til efteråret kan børn gå til arkæologi i fritiden

Til efteråret kan børn i hele landet for første gang nogensinde gå til arkæologi i fritiden. Det nye forløb udrulles i første omgang i 10 byer over hele landet.

Har du et nysgerrigt barn, som for eksempel kunne tænke sig at lave sin egen udgravning, undersøge hvad folk i fortiden spiste eller i det hele taget bare lære om vores fælles historie? Så kommer her en helt unik mulighed:

Videnskabsklubben har i samarbejde med en forskergruppe fra Aarhus Universitet udarbejdet et unikt undervisningsforløb, som gennem 7 uger udfolder en række fede forsøg og eksperimenter fra arkæologiens verden for børn i 4.-5. klasse.

Til efteråret bliver det med andre ord muligt for børn at gå til arkæologi i fritiden!

“Arkæologiforløbet kommer til at stimulere alle sanser og giver mulighed for at lege med videnskaben på en sjov og undersøgende måde. Jeg glæder mig helt vildt til at opleve, hvordan vores mentorer og miniforskere tager imod det til efteråret,” siger programchef i Videnskabsklubben Sarah Kirkegaard Verver.

Det bliver muligt at gå til arkæologi i 10 byer i efteråret 2024.

Blander humaniora og naturvidenskab for første gang
Forløbet om arkæologi kommer til at blande elementer fra humaniora med naturvidenskab og er dermed det første tværfaglige forløb i Videnskabsklubbens portefølje.

I spidsen af forskergruppen, som har udviklet forløbet til Videnskabsklubben, står professor Rubina Raja, som er leder af centeret UrbNet (Center for Urbane Netværksudviklinger) på Aarhus Universitet.

Hun har i flere år haft et ønske om at udvikle et forløb til børnene i Videnskabsklubben.

“Jeg glæder mig over, at børn i hele landet nu får mulighed for at stifte bekendtskab med arkæologiens forunderlige verden. Som samfund er vi aldeles afhængige af den viden og tænkning, som humaniora bibringer – det er på den baggrund, den dybe erkendelse af os selv, vores medmennesker og vores omverden opstår,” siger hun.

Arkæologi er meget mere end Indiana Jones
Det nye forløb har blandt andet til formål at vise, hvordan naturvidenskabelige metoder har været med til at åbne mulighederne for at analysere fortidens mennesker, samfund og kulturelle netværk.

Samtidig er det en selvstændig pointe at vise, at arkæologi i dag handler om meget mere end at grave i jord eller lege Indiana Jones, fortæller postdoc Julia Steding, som er en del af UrbNet og har været tovholder på udviklingen af det nye forløb.

“Arkæologi kan fortælle os en masse om, hvordan mennesker i fortiden levede sammen, interagerede med verden omkring sig og håndterede udfordringer. Vi kan se, hvordan de brugte deres ressourcer og reagerede på forandringer, som i mange tilfælde er meget lig dem, vi står overfor i dag. På den måde kan arkæologien både hjælpe os med at forstå, hvem vi er, men også hvad vi kan gøre for at løse nogle af nutidens udfordringer,” lyder det fra Julia Steding.

Kommer til 10 byer i efteråret
Børnene skal igennem de 7 uger, som forløbet varer, blandt andet prøve kræfter med at lave farvestofanalyser og undersøge, hvordan forskellige materialer bliver nedbrudt over tid.

Og selvom arkæologi i dag som sagt handler om meget mere end at grave, skal de selvfølgelig også have lov til at foretage deres egen videnskabelige udgravning.

Desuden skal de prøve at undersøge indholdet af en (næsten ægte) lort og derigennem analysere, hvad mennesker i fortiden spiste, og hvad det kan fortælle os om, hvordan klima og miljø ændrer sig over tid, og hvordan fortidens mennesker håndterede denne type forandringer.

Fakta:

Det nye forløb om arkæologi er stadig under udarbejdelse, og det samme er planen for, hvilke byer forløbet udbydes i.

Det nye forløb om arkæologi er finansieret af Novo Nordisk Fonden, Beckett-Fonden og af Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.

I december 2022 fik Videnskabsklubben tildelt Amalienborgprisen og Amalienborgmedaljen for at “pege på fremtiden med et særligt fokus på børn og videnskab” og sammen med prisen fulgte 500.000 kroner, som altså delvist er gået til udviklingen af det nye arkæologiforløb.

Med udgivelsen af det nye forløb hylder Videnskabsklubben Dronning Margrethe for hendes store indsats for Danmark gennem de seneste 52 år ved at anerkende hendes store kærlighed til arkæologien.

Omtale på baggrund af pressemeddelelse fra Videnskabsklubben