Uddannelse i det globale syd: Familier konfronteres med gæld og moralske dilemmaer

Gratis skolegang for alle børn er et globalt ideal og et af FN’s verdensmål. Alligevel betaler familier over hele kloden selv for en stadigt større del af deres børns uddannelse, og særligt i lavindkomstlande må familier investere store summer i børns skolegang. Et nyt forskningsprojekt på DPU undersøger med Nepal som case, hvilken pris privatiseringen af uddannelse har. Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og Aarhus Universitets Forskningsfond.

Karen Valentin

Lektor, viceinstitutleder for forskning

Familier i Nepal sætter sig ofte i dyb gæld for at kunne betale enorme summer for deres børns skolegang. Gælden påvirker ikke alene den enkelte familie, men hele samfundet. Det fortæller Karen Valentin, lektor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af det nye forskningsprojekt om privatisering af uddannelse i det globale syd.

I projektet skal forskerne undersøge, hvordan fire forskellige nepalesiske samfundsgrupper prioriterer deres børns uddannelse, og hvilken betydning investeringen i børnenes skolegang har for dem. Det drejer sig om familier af frigivne gældsslaver i det sydlige Nepal, familier til professionelle Gurkhasoldater i den britiske hær, lavindkomstfamilier fra illegale bosættelser i Kathmandu og endelig familier fra den øvre middelklasse i såkaldt ’gated communities’.

Karen Valentin siger:

”Skolegang i Nepal er en dyr investering, som skal give hele familien både et økonomisk og et statusmæssigt løft. Det stiller familier i alle samfundsklasser over for både materielle og moralske valg: Hvem er det i en given familie, der skal have en uddannelse? Skal det være sønnen eller datteren, familien investerer i? Hvem har de bedste chancer for at få succes, og hvilken uddannelse skal det være?”

Et globalt fænomen

Selvom Nepal kan synes langt væk, udstiller det en tendens, der også viser sig i den vestlige verden.

”Selvom tendensen lige nu er mest markant i det globale syd, så er alle landes skolesystemer i større eller mindre grad påvirket af den privatisering, der gør skole og uddannelse til en dyrere og dyrere vare for familierne. Når familier over hele verden selv skal finansiere en stadigt større del af deres børns uddannelse, forstærker det ikke alene den sociale ulighed. Det stiller også familierne over for moralske valg og omformer den grundlæggende samfundskontrakt,” siger Karen Valentin og tilføjer:

”Derfor kan studiet af Nepals uddannelsesøkonomi sige mere om udviklingen af vores eget samfund, end man lige går og tror”.

Fakta om projektet

Forskningsprojektet ” Moral Economies of Schooling: Money, Morality and Household Financing of Education” løber fra 2024 til 2027.

Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond med 5,56 mio. kr. og af Aarhus Universitets Forskningsfond med 0,5 mio. kr. Det gennemføres af forskere ved DPU, Aarhus Universitet og University College London (UCL) i samarbejde med Kathmandu University.

Læs mere om projektet