VALG i USA: Ny podcastserie kobler nutidens kulturkampe med arven fra Den Amerikanske Borgerkrig

Præsidentvalget i USA står for døren. Den 5. november skal en splittet befolkning til stemmeurnerne og vælge, hvem der skal stå i spidsen for fremtidens USA. I en ny podcastserie, der går i luften den 18. september, kan interesserede lyttere blive klogere på, hvordan mange af USA´s nutidige kulturkampe kan forstås som ”ekkoer” af Den Amerikanske Borgerkrig. Lektor i Antropologi, Mads Daugbjerg, står i spidsen for projektet.

USA er præget af debatter og konflikter, som afspejler dybe splittelser i samfundet. Spørgsmål om racisme og retfærdighed, om adgangen til skydevåben, og om delstaternes ret til selvbestemmelse, er alle en del af præsidentvalgkampen. Partierne og kandidaterne forsøger at mobilisere deres vælgere i en kamp, der ikke kun handler om ideologi, men også om samfundets fremtid og definitionen af, hvad det vil sige at være amerikansk. Og som i mange tilfælde bedst forstås som aktualiseringer af sporene fra den borgerkrig, der i 1860’erne var tæt på at rive den unge nation itu.

En antropolog, en historiker og en journalist lancerer nu en ny podcastserie, der forbinder USA´s nutidige kulturkampe med sporene fra Den Amerikanske Borgerkrig.

”I podcasten udforsker vi, hvordan Den Amerikanske Borgerkrig hænger sammen med nutidens kulturkampe, som nogle kalder den nye borgerkrig," fortæller Mads Daugbjerg og uddyber:

”Podcasten bygger på et roadtrip fra Nord til Syd i USA, jeg har foretaget sammen med historiker Mads Thernøe og journalist Susanna Sommer. Vi opsøger fortiden som noget, der sidder i landskaber, i bykerner eller i amerikanske kroppe.”

Lyttere kommer helt tæt på fortiden og hører den brænde i dag
Lyttere møder de ildsjæle, der holder Den Amerikanske Borgerkrig i live gennem såkaldte re-enactments. De møder den gamle statuebygger, der kæmper mod nedrivningerne af Sydens krigsmonumenter. De møder sorte aktivister, der igen og igen genopfører en lynchning begået af Ku Klux Klan i 1946. Lokalpolitikere, park-rangerne, unge studerende og mange, mange andre.

”Det er en lydrejse, hvor fortiden ikke bare er fortid, men noget der hele tiden bygges og kæmpes om i nutiden,” fortæller Mads Daugbjerg, der har forsket i Den Amerikanske Borgerkrigs nutidsspor og genopførelser i mange år.

Lydrejsen starter 18. september – kom med på et 3000 km langt roadtrip
Hver af de seks episoder i den nye podcastserie tager afsæt i et fysisk sted. Første og anden episode udsendes 18. september og tager udgangspunkt i Gettysburg i det sydlige Pennsylvania, hvor Borgerkrigens mest berømte slag fandt sted.

”I det første afsnit kan man blandt andet møde den unge museumsleder, som er bekymret for nationens tilstand; de studerende, der er ankommet til byens college med meget forskellige fortællinger om borgerkrigen i rygsækken; og lokalpolitikeren fra Demokraterne, der prøver at finde en vej i et republikansk-domineret område af Pennsylvania,” fortæller Mads Daugbjerg.

Fakta om podcastserien ”Borgerkrigens ekko”:

• Den Amerikanske Borgerkrig var en politisk og militær konflikt fra 1861 til 1865 mellem Nordstaterne og Sydstaterne i USA, som blandt andet resulterede i afskaffelsen af slaveriet.
  • Podcastserien, ”Borgerkrigens ekko”, er skabt af Mads Daugbjerg, antropolog og lektor ved Aarhus Universitet, Mads Thernøe, historiker og direktør ved Kroppedal Museum og Susanna Sommer, selvstændig radio- og podcastproducent og lektor ved Syddansk Universitet. De er i forbindelse med podcastserien fulgt i hjulsporene på den gamle borgerkrig.
  • De første to episoder udsendes den 18. september; afsnit tre og fire den 25. september og afsnit fem og seks den 2. oktober.
  • Podcastserien kan høres på din foretrukne podcast-platform.
  • Podcastserien er støttet af et Carlsberg Mindelegat fra Carlsbergfondet.

Kontakt

Et billede, der indeholder Ansigt, person, tøj, Hage Automatisk genereret beskrivelse

Mads Daugbjerg, lektor
Afdeling for Antropologi