Video: Tim Mainhards oplæg om interpersonelle perspektiver på klasseværelset

I efteråret gæstede en af udviklerne bag QTI, lektor Tim Mainhard fra Utrecht Universitet ​vores slutkonference for projektet Relationskompetencer og Klasseledelse (ROK). QTI er et spørgeskema, hvor eleverne evaluerer lærerens klasseledelsesstil med særligt fokus på lærerens interpersonelle kompetence. Oplægget og de dertilhørende slides er nu tilgængeligt.

Lektor Tim Mainhard, Utrecht Universitet, har været med til at udvikle det såkaldte QTI-spørgeskema, som kan give den enkelte lærer et billede af egen profil.

QTI spiller en central rolle i CUDiMs to forskningsprojekter Relationskompetencer og klasseledelse i gymnasiet (ROK) og Klasseledelse og Erfaringsopsamling i ungdomsuddannelserne (KLEO). Adjunkt hos CUDiM, Lea Lund, er forskningsleder på projekterne og var en af arrangerørerne bag ROK-slutkonferencen.

“Tim Mainhard har lavet en pædagogisk let og inspirerende indføring i grundtanken bag den interpersonelle læreradfærdsmodel udviklet på Utrech Universitet. Tim arbejder aktuelt med forskerteamet om at publicere internationalt omkring den danske brug og forståelse af den interpersonelle læreradfærdsmodel​”, fortæller Lea Lund og uddyber, at hans pointer er relevante for mange danske gymnasielærere:

“Hans oplæg på ROK-slutkonference kan være brugbart for gymnasielærere bredt set i hele sektoren, som kan få inspiration til lærersamarbejde og samtidig få et nyt perspektiv på klasseledelse og interpersonelle kompetence”.​

Du kan se hele oplægget med slides her: