Fælles for alle Arts-studerende er, at de er dygtige til bl.a. kommunikation, analyse, formidling, undervisning samt kultur- og målgruppeforståelse. Fællesnævneren for Arts uddannelserne er blikket for mennesket i relation til noget andet. Det kan være sprog, it, relationer, adfærd, grøn omstilling og andre aktuelle tematikker, som gør sig gældende i samfundet, på arbejdspladser og dermed i rigtige mange arbejdsopgaver.
Arts-studerende er trænede i at tilegne sig ny viden og du vil som arbejdsgiver opleve, at deres generalistkompetencer kan bruges til at løse mange forskelligartede opgaver - også inden for komplekse felter som ikke umiddelbart ligger i direkte forlængelse af deres uddannelsestitel.
Arts kandidater vil derfor kunne varetage stillinger og løse opgaver i generaliststillinger som fx projektleder, kommunikationsmedarbejder, konsulent, koordinator, AC-fuldmægtig m.fl.
Studerende med kompetencer inden for IT og digitalisering kan med deres indsigt i samspillet mellem mennesker og IT bidrage til bl.a. UX design, udvikling af digitale og teknologiske løsninger, strategisk formidling, markedsføring og implementering af systemer inden for større og mindre organisationer samt konsulenthuse i den private og offentlige sektor.
Alle studerende på Arts opnår gode formidlingskompetencer, mens nogle af dem specialiserer sig særligt i kommunikation. De har bl.a. kompetencer inden for produktion af medieindhold, strategisk kommunikation, markedsføring og erhvervssprog, og kan bl.a. varetage stillinger som kommunikationsmedarbejder, redaktør, konsulent, journalist m.fl. inden for forskellige typer brancher i både privat og offentligt regi.
Mange Arts kandidater uddanner sig inden for kunst- og kulturområdet og vil bl.a. kunne bidrage til konceptudvikling, koordinering og planlægning, formidling, storytelling og at skabe indsigt i målgrupper. Kompetencerne kan bl.a. bruges inden for kunst- og kulturbranchen, herunder på museer og teatre, i oplevelsesøkonomiske virksomheder og turisme.
De, der studerer forskellige aspekter af mennesker, kultur og samfund opnår en bred forståelse for kultur og adfærd, som bl.a. kan bruges i arbejde med kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, service- og produktudvikling, markedsudvidelser, UX research og design, undervisning, formidling og projektledelse i virksomheder med behov for indgående målgruppekendskab samt kommunale enheder, integrationsområdet, gymnasieskolen, museer m.fl.
En stor gruppe Arts kandidater er specialiserede inden for disse felter og deres kompetencer kan bringes i spil i både større og mindre private virksomheder samt offentlige institutioner. De vil kunne arbejde inden for det pædagogiske felt og med udvikling, planlægning og evaluering af uddannelse. Derudover vil de kunne varetage forskellige funktioner inden for HR og kompetenceudvikling, administration, undervisning og vejledning i både større og mindre organisationer samt konsulenthuse.
De studerende, der uddanner sig inden for sprog- og områdestudier, kan begå sig på højt niveau inden for deres valgte sprogområde og har indgående kendskab til kultur og samfund i det pågældende område.
Deres kompetencer kan bl.a. bruges til kommunikation, oversættelse, markedsføring, marketing, salg, tolkearbejde, undervisning, eksport og internationale projekter i både større og mindre organisationer i den private og offentlige sektor.