Arts-projekt har vist de studerende et nyt arbejdsmarked

34 dimittender fra Arts har via projektet Akademiker i Erhvervslivet prøvet kræfter med arbejdslivet i små og mellemstore virksomheder. Det har været en udbytterig oplevelse for både Arts-kandidater og erhvervsfolk.

Tidligere filosofistuderende Henrik Flensborg fortalte sammen med tre andre Arts-kandidater om sine erfaringer ved at deltage i Akademiker i Erhvervslivet. Det skete ved et afslutningsseminar for projektet.

’Tag det første skridt ud i erhvervslivet med os.’

Sådan lyder overskriften for erhvervsprojektet Akademiker i Erhvervslivet, som over de seneste to år har hjulpet 34 dimittender fra Arts med at bringe deres akademiske evner i spil hos små og mellemstore virksomheder i Midt- og Vestjylland.

I samarbejde med seks midt- og vestjyske erhvervsråd har idéen været at udbrede kendskabet til de nyuddannede kandidaters kompetencer via korte ansættelser – og tilsvarende få kandidaterne fra Arts til at opdage, at der ligger et interessant arbejdsmarked blandt de små og mellemstore virksomheder, som populært kaldes for SMV’er.

”En del af vores studerende vælger faktisk universitetet for at komme væk fra den del af virkeligheden, som blandt andet rummer små- og mellemstore virksomheder. Så vi har en opgave i at få peget dem tilbage og få fortalt dem, at der faktisk er et spændende arbejdsmarked der,” siger Lars Kiel Bertelsen, som er studieleder på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet.

Sammen med blandt andre undervisere og afdelingskonsulenter fra Arts deltog han i projektets netop overståede afslutningsseminar. Her kunne projektleder Jannie Laigaard fra Arts Karriere samtidig fortælle, at tilkendegivelserne har været positive hos både dimittender og virksomheder over deltagelsen i forløbet.

”De dimittender, som har været med i projektet, fremhæver blandt andet, at de har fået en faglig selvtillid af at opleve, at der er nogen ude på arbejdsmarkedet, som synes, at de kompetencer, de har, er relevante. Man løser nogle opgaver, som der er brug for, og som nogle sætter pris på, i stedet for at gå ind i en ledighedsperiode, hvor der kan gå lang tid, inden man får de her konkrete succesoplevelser,” opridser Jannie Laigaard.

Fra filosofi til ølbryggeri
Netop den erfaring kan tidligere filosofistuderende på Arts, Henrik Flensborg, blandt andet tilslutte sig. Han faldt over et stillingsopslag fra Akademiker i Erhvervslivet, mens han nærmede sig det sidste punktum i sit speciale: Et lille specialbryggeri i Skanderborg søgte en kommunikationsmedarbejder til at lave alt fra ølbeskrivelser til søgeoptimering af bryggeriets produkter. Som ivrig øl-entusiast gav han jobbet et skud.

”Jeg føler, at det har været enormt givende at være ude i denne her lille og familiære relation, man får ude i de små og mellemstore virksomheder. Da jeg søgte jobbet hos bryggeriet, kan jeg huske, at jeg selv tænkte: ’Jeg er jo slet ikke uddannet som kommunikationskonsulent’. Men jeg tror, det er vigtigt at huske at være opmærksom på, hvor meget vi egentlig kan. Og det har det her projekt helt klart hjulpet mig med,” fortæller Henrik Flensborg, der siden er blevet tilknyttet bryggeriet i en deltidsstilling.

Hjælp til beskrivelser
Nogenlunde samme oplevelse finder man også på den modsatte side af bordet, hvor direktør i Intelligent City, Ronny Falkenhard, er én af de 54 midt- og vestjyske virksomhedsejere, der takkede ja til at deltage i projektet. Hans firma på syv ansatte beskæftiger sig til dagligt med bekæmpelse af skadedyr og havde ligeledes glæde af en Arts-dimittend i et tre måneders forløb.

”Som iværksættere er vi rigtig gode at få idéer, men vi er rigtig dårlig til at få dem beskrevet. Så vi havde en kæmpe opgave i, hvordan vi fik formidlet alle de her gode ting, vi har lavet ved vores virksomhed og få sat dem i spil. Og der passede kandidaten, som vi fik ansat via det her projekt, rigtig godt til os,” fortæller Ronny Falkenhard om ansættelsen og tilføjer:

”Det har givet mig noget som direktør og virksomhedsejer at have én inde, som kommer fra en helt anden verden, end jeg gør. Jeg bliver aldrig akademiker, men man kan altid tage noget fra sin uddannelse og bruger det andre steder,” mener direktøren.

Omstillingsparate kandidater
For Arts venter der imidlertid en udfordring med fortsat at få vist de studerende et arbejdsmarked, de færreste af dem kender til. Men sådan en omstilling er lykkedes før, påpeger Lars Kiel Bertelsen:

”De humanistiske kandidater har været exceptionelt gode til at omstille sig til nye arbejdsmarkeder. De gjorde det for ti år siden i forhold til at gå fra offentlige ansættelser til det private arbejdsmarked, og vi kan godt gøre den samme bevægelse én gang til og komme ud i de små og mellemstore virksomheder. Men vi skal ikke overlade det til den enkelte studerende. Vi har et ansvar som uddannelsesinstitution i at hjælpe dem på vej, og jeg synes, at det er en spændende udfordring,” siger studielederen.

Akademiker i Erhvervslivet:

• Akademiker i Erhvervslivet er et toårigt erhvervsprojekt, som netop er afsluttet. Projektet er finansieret af EU’s Socialfond.
  • Projektet havde til hensigt at bringe Arts-kandidaters kompetencer i spil i små og mellemstore virksomheder i Midt- og Vestjylland.
  • Ambitionen var blandt andet at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne og innovationskapacitet samt styrke Arts’ samarbejde med erhvervsliv og erhvervsråd i de seks kommuner
  • I alt deltog 54 små og mellemstore virksomheder i Akademiker i Erhvervslivet. I samarbejde med erhvervsrådene i de seks kommuner bliver der afholdt afslutningsarrangementer for de virksomheder, som var en del af forløbet.
  • Læs mere om projektet på Akademiker i Erhvervslivets hjemmeside.