Husk at vis din passion, drive og lyst til at lære, når du søger job ved SMV'er

Christina Fabricius Lolck gik målrettet efter et job indenfor HR, hvilket ledte hende til SMV'en Conversio. I dag har hun titlen HR Operations Manager og det daglige ansvar for at lede den taktiske, operationelle og strategiske HR-indsats for SMV'ens 33 medarbejdere. Bliv klogere på HR-arbejde i en SMV, og læs om hvordan Christina bruger sine humanistiske kompetencer i hverdagen.

Christina Fabricius Lolck, 29 år, arbejder som HR Operations Manager hos Conversio.

Hvordan har du fået kendskab til Conversio, og hvordan har du fået dit job?

»I løbet af min kandidatuddannelse på Aarhus Universitet i Antropologi: Innovation, Organisation og Ledelse fik jeg mulighed for at komme i feltpraktik i en virksomhed i fire måneder. Mit interesseområde havde længe været indenfor HR, hvorfor jeg havde taget et selvbetalt fag på Copenhagen Business School i HRM og ellers forsøgt at målrette mine skriftlige opgaver på kandidaten mod netop denne disciplin. Jeg søgte derfor kun opslåede praktikstillinger indenfor HR, heriblandt en stilling ved Conversio, som jeg var så heldig at få. Efter praktikforløbet blev jeg ansat på deltid, mens jeg færdiggjorde mit speciale, og herefter blev jeg ansat på fuldtid. Jeg gik målrettet efter en praktikstilling indenfor HR, men at jeg kom til at arbejde i Conversio, var en glædelig tilfældighed«.

Hvad tænker du, der kendetegner Conversio som arbejdsplads?

»Conversio har fokus på mennesker, hvorfor vi på mange måder er et perfekt match i vores værdisæt og tilgang til at drive virksomhed. For Conversio handler digital marketing om samspillet mellem mennesker, teknologi og kommunikation. Vi arbejder med at omsætte konkret viden om menneskers adfærd i en digital verden og skabe løsninger, der er målbare og kan ses på top- og bundlinjen. Alle Conversios ansatte brænder for deres speciale, er ambitiøse og søger konstant udvikling, og jeg kan tydeligt se, hvordan både medarbejdernes og min egen indsats er med til at flytte virksomheden i en positiv retning. Der er et uformelt arbejdsmiljø med åbenhed og gensidig tillid, hvor der bruges mange ressourcer på at opbygge et stærkt fællesskab gennem arrangementer og sociale aktiviteter. Conversio har formået at skabe nogle unikke rammer, hvor alle tildeles et stort ansvar, og der stilles krav om at levere på et højt fagligt niveau hver eneste dag, men hvor der omvendt også gives plads til et slag bordtennis eller bordfodbold i hverdagen, hvilket tilsammen udgør en stærk kultur«.

Hvordan ser en typisk dag ud for dig?

»HR er på mange måder en unik del af en virksomhed, da det er et område med et tovejs fokus, der skal tage hensyn til både virksomheden og medarbejderne. Mit arbejde er bedst kendetegnet ved, at der ikke er to dage, der er ens. Jeg er, som virksomhedens eneste HR-funktion, ansvarlig for at lede den taktiske, operationelle og strategiske HR-indsats, hvor én af mine vigtigste opgaver er at afspejle og underbygge virksomhedens strategi. Jeg fungerer som en samarbejds- og sparringspartner for ledelsen i forbindelse med den daglige drift og har fokus på at bidrage til konstant positiv udvikling af virksomheden. Mine primære ansvarsområder er at tiltrække, fastholde og udvikle medarbejdere, hvorfor mine arbejdsopgaver spænder bredt og dækker over alt fra rekruttering og onboarding til at frigive ledelsesmæssige ressourcer og til at sikre et godt arbejdsmiljø. Derudover har jeg en operativ kasket, hvor jeg har fokus på at identificere, gennemføre og implementere værdiskabende tiltag og bidrage til procesoptimering«.

Hvordan bruger du dine humanistiske kompetencer i dit arbejde?

»Som HR-ansvarlig skal jeg kombinere menneskelige relationer, kompetencer, motivation og det følelsesmæssige med det mere rationelle ved at drive en virksomhed såsom bundlinjen og produktivitet. Jeg skal håndtere diverse udfordringer og forsøge at skabe mening og værdiskabende løsninger. Min stilling kræver derfor, at jeg kontinuerligt og proaktivt formår at tilegne mig ny viden om tendenser og trends indenfor både HR og ledelse. Jeg bruger min uddannelse i forbindelse med at opsøge, analysere og forholde mig til ny viden. Derudover har jeg gennem mit studie fået en grundlæggende forståelse for forskellige metoder til at planlægge og udføre projekter, hvilket jeg jævnligt bruger i mit arbejde med de ansatte og de interne processer. Afslutningsvis bruger jeg min baggrund som antropolog i min tilgang til andre mennesker i forhold til, hvordan en forståelse for forskelligheder kan styrke et internt samarbejde og være værdiskabende«.

Har du et godt råd til de humanistiske studerende, der skal søge job i en lille- eller mellemstor virksomhed?

»Mit overordnede indtryk er, at mange humanistiske studerende har opnået indsigter og tilegnet sig kompetencer indenfor mange forskellige områder. Dog er min oplevelse, at manglende praktisk erfaring kan gøre det svært at få en fod indenfor i mange virksomheder. For en virksomhed som Conversio har ansøgeres passion, drive og lyst til at lære dog ofte større betydning end deres uddannelsesmæssige baggrund og eventuelt manglende erfaring. Mit bedste råd er derfor at gå målrettet efter det, I brænder for. Hvis I ønsker at arbejde med noget konkret, vil jeg anbefale jer at bruge tid på at dygtiggøre jer indenfor dette. Læs om det, tag online kurser, indgå i netværksgrupper - vær aktiv og lad det skinne igennem i jeres ansøgninger. Dét viser, at I vil det, og at I er ærgerrige«.