Aarhus Universitets segl

Josephine vil designe fremtidens læringsrum

Josephine Solheim var spændt på rollen som universitetsstuderende og ikke mindst på en delvis online uddannelse. Hun er blevet udfordret, men også støttet i sit akademiske arbejde og er klar til at designe og formidle fremtidens didaktik.

“Det fedeste for mig ved at gå på IT-didaktisk design er, at jeg endelig er kommet på en uddannelse, hvor der er plads til en, der tænker som mig”, fortæller studerende på IT-didaktisk design, Josephine Solheim. Hun er uddannet som skole- og fritidspædagog, men har altid haft stor interesse for konceptudvikling, didaktik og læringsstile.

“I løbet af min studietid som pædagog fik jeg øjnene op for de potentialer, der ligger i arbejdet med IT, og allerede på mit andet studieår vidste jeg, at det var en kandidat i IT-didaktisk design, som var vejen for mig. Her følte jeg, at jeg kunne kombinere alle mine interesser og komme til at arbejde med nogle af de ting, som virkelig optog mig.”

En fleksibel og delvis online uddannelse

IT-didaktisk design er en kandidatuddannelse på Aarhus Universitet, som er udviklet ud fra mange af de principper og de teorier, som man som studerende selv skal arbejde med på uddannelsen. Det betyder, at der er stort fokus på fleksibilitet og mulighederne for, at de studerende udvikler egne læringsdesign i løbet af uddannelsen. Her er teknologier og digitale medier en del af løsningen, men ikke målet i sig selv. 

Søg om optagelse på kandidatuddannelsen nu.

“Det, som overraskede mig mest ved IT-didaktisk design, var nok, hvor meget designdelen fyldte i forhold til IT. Inden jeg begyndte, troede jeg, at IT var det tungeste element. Men løbende på uddannelsen har det vist sig, at IT mere skal betragtes som setuppet eller præmissen for at lave gode undervisningssituationer, mens didaktik og design er det, der er i fokus”, fortæller Josephine Solheim og fortsætter:

“Jeg lærer bedst ved at producere og skabe ting - ved at konceptudvikle og være kreativ. Så at jeg skulle inden for universitetsdørene, før der var plads nok til min måde at gøre tingene på, er kommet bag på mig. Men det har helt klart også været det, der har været det bedste: At underviserne på IT-didaktisk design er klar på at gøre tingene på nye måder.”

At blive udfordret og kunne se en fremtidig rolle

For Josephine Solheim var det særligt spændende at starte på en universitetsuddannelse, fordi hun kom fra en professionsuddannelse. Hvad var forskellen? Ville man kunne tilpasse sig universitetets måde at gøre tingene på i løbet af 2 år, når man lige havde brugt 3,5 år på en professionsbachelor? Og hvad var forventningerne til dem som delvist fjernstuderende? 

“Jeg har været meget frustreret over håbløse opgaver og lange tekster - for så i sidste ende at stå med følelsen af sagtens at kunne se, hvorfor underviserne pressede os så meget, som de gjorde. Det har været en rutsjebane, men på intet tidspunkt har jeg haft lyst til at stå af. For på denne uddannelse er der ubegrænsede muligheder for, hvor langt du vil tage det. Der er plads til at tage chancer, og der er undervisere, som forstår de skæve ideer,” fortæller hun. 

Josephine fremhæver derudover vigtigheden af at være aktiv studerende og finde en god studiegruppe, når meget af studiearbejdet foregår online. Men det er lykkes. Hun begynder på at skrive sit speciale i dette semester - noget, der måske kan være et springbræt til en karriere som underviser på pædagoguddannelsen en dag - eller en Ph.d. 

“Lige nu er jeg meget optaget af begreber som ‘playful learning’ og synes, at ‘playlabs’ og ‘tinkering’ er super interessante begreber. Jeg går også og drømmer om at arbejde med muligheden for at kunne være med til at formidle IT-didaktisk viden til resten af verden, så mulighederne er mange. Nu handler det bare om at finde vejen”, slutter hun. 

Læs mere: