Søren Michael Sindbæk udnævnt til professor

Søren Michael Sindbæk udnævnt til professor på Afdeling for Arkæologi og Kulturarvsstudier pr. 1. August 2021.

Søren Michael Sindbæk har en ph.d. fra Aarhus Universitet. Siden 2012 har han været ansat som lektor på Aarhus Universitet. Samme år blev han forskningsleder på Sapere Aude-programmet, der er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og University of York. Projektet undersøgte udvekslingsnetværk og urbanisering i global middelalderarkæologi. I 2014 blev han udnævnt professor MSO, hvor han skulle forske i arkæologi i byerne.

Et forskningsfokus, han fortsætter med. Han er i dag tilknyttet Centre for Urban Network Evolutions (UrbNet), hvor han forsker i byernes arkæologi. Her har han blandt andet afdækket, hvordan byer verden over stod i forbindelse med hinanden i vikingetiden, og hvad de udbredte netværk betød for udviklingen. Senest har han i et nyt studie udforsket vikingetidens metalhåndværk ved at følge hele produktionskæden fra råmaterialer, gennem støbeforme og smeltedigler til færdige metalprodukter med geokemiske analysemetoder. Resultatet bag undersøgelsen giver helt ny viden om baggrunden for metalhåndværkernes materialevalg i vikingetiden.

I forbindelse med mit professorat skal jeg forske og undervise i byer og sociale netværk i vikingetid og middelalder, ikke mindst i tilknytning til grundforskningscenteret UrbNet. Jeg er især interesseret i undersøge, hvad kontakter med fremmede uden for menneskers daglige fællesskaber har betydet op igennem historien, og hvordan vi kan udforske det med arkæologiske metoder.” fortæller Søren M. Sindbæk

Professor Søren M. Sindbæk
Institut for Kultur og Samfund
Afdeling for Arkæologi