»Som humanister skal vi tænke ud i hjørnerne af boksen«

Anne Vonebjerg arbejder til dagligt i Mind-Move, hvor der er fuld fokus på integration og pædagogik. Med sin uddannelse i Religionsvidenskab hjælper Anne blandt andet til kulturel såvel som menneskelig forståelse. Læs mere om hverdagen i en SMV og bliv klogere på hvordan Anne bidrager som humanist.

Anne Vonebjerg, 27, arbejder til dagligt i Mind-Move sammen med små 20 kolleger. Her har hun fokus på integration og pædagogik. Anne er uddannet i Religionsvidenskab på Aarhus Universitet.

Hvordan fik du kendskab til Mind-Move, og hvordan har du fået dit job?

»Jeg fik kendskab til virksomheden, da de søgte en medarbejder, og jeg søgte stillingen på ganske traditionel vis, hvilket førte til en samtale og i sidste ende en ansættelse. Jeg kendte ikke til virksomheden før, da den er relativt ny og derfor ikke så stor, og egentligt befinder sig ude i periferien af mit felt. Men stilligen lød super spændende, og da jeg ledte efter mere hands-on erfaring med mit akademiske felt, så gav det virkelig god mening at give det et skud«.

Hvad tænker du, der kendetegner Mind-Move som arbejdsplads?

»Det, der primært kendetegner min arbejdsplads, er, at det er en måde at arbejde på, hvor mennesket er i centrum, og hvor al teori tænkes i relation til praksis - både hvad angår kulturteori og pædagogisk/psykologisk viden. Arbejdspladsen bærer også præg af, at vi er en personalegruppe med meget sammensatte baggrunde - både professioner og akademiske, og der bliver vidensdelt på tværs. Den fornemmeste opgave er at sørge for de unge menneskers trivsel med fokus på pædagogik og integration, og da min baggrund er inden for integration og kultur, så er det også primært det område, jeg fagligt bidrager med. Når det er sagt, så skal hverdagen hænge sammen, og man indgår som en del af de unges dagligdag - både når der skal laves lektier, vækkes til skole, tages på tur i weekenden og hvad der ellers kendetegner en hverdag for et ungt menneske. De her unge har bare nogle udfordringer og ingen eller få nære familiære relationer, så vi træder til i stedet for - både i kontakten med skole, sagsbehandlere, kommunen etc.«.

Hvordan ser en typisk dag ud for dig?

»Det er svært at beskrive en typisk dag, da hver dag langt fra er ens. I hverdagen går de unge i skole, passer fritidsinteresser og jobs, og vi hjælper til, med alt hvad det indebærer; støtter, vejleder og forsøger at hjælpe dem på alle mulige måder. Det er sårbare og traumatiserede unge, der har en bagage, som de fleste af os ikke kan forestille os at bære rundt på, og samtidig skal de fleste af dem finde sig til rette i et nyt land, ny kultur og med en nyt sprog. For mange af dem er det hele stadig nyt, og det er vores opgave at være der gennem hele processen. Den proces er lang og sej, og der er nye udfordringer (og succeser) hver dag«.

Hvordan bruger du dine humanistiske kompetencer i dit arbejde?

»Arbejdet er meget hands-on, og det er en glimrende måde at kombinere den viden, som jeg har oparbejdet gennem universitetet med noget konkret og praksisnært. Mine humanistiske kompetencer bruger jeg primært i relation til at forstå de unge som et hele mennesker - et holistisk menneskesyn - med alt hvad der er dem; oplevelser, tab, succeser, familieforhold, kultur, religion etc. Det er alle elementer, der betyder alverden i deres identitetsskabelse, og det giver os en forståelse af, hvem de er, hvordan de er blevet de personer, som vi møder, og hvordan vi bedst kan arbejde med dem. Jeg bruger også mine kernefaglige kompetencer en del; både i forhold til kulturmøder og religion. Hver dag får jeg en bunke eksempler på, hvorfor det er så vigtigt, at vi ved noget om de her ting, når vi arbejder med mennesker, der har en anden baggrund end os selv. Det er med til at forklare og give forståelse for nogle helt essentielle ting, som vi ellers måske ikke vil have opfanget, eller som ville have skabt misforståelser, der ellers kunne være undgået«.

Godt råd til de humanistiske studerende, der skal søge job i en lille eller mellemstor virksomhed?

»Spring ud i det og tag kontakt. Fordi vores faglighed er så bred, så bliver vi humanister også nødt til at være kreative og villige til at tænke ud i hjørnerne af boksen, og her er de små og mellemstore virksomheder guld værd. Hvis du synes, at en virksomhed lyder spændende, så kontakt dem og fortæl hvad du kan bidrage med - og tøv endelig ikke med at søge en stilling, som er lidt anderledes, end hvad du have regnet med, da du sad på specialegangen og drømte dig væk. Hvis du kan argumentere for, hvorfor din profil kan bidrage med noget fedt, så er min erfaring, at mange er interesserede i at høre nærmere. Virksomhederne har fået succes ved at tænke utraditionelt og prøve ting af, så mange er villige til at prøve noget nyt«.