Peter Bugge modtager tjekkisk pris

Hvert år uddeler det tjekkiske udenrigsministerium priser til personer, der har gjort en stor indsats for at promovere Tjekkiet internationalt. I år modtager Peter Bugge, lektor i centraleuropæiske studier på Aarhus Universitet og ekspert i Tjekkiet, en af priserne.

Gratias Agit Award hedder den pris, det tjekkiske udenrigsministerium hvert år uddeler til personer, der har ydet en særlig indsats for at promovere Tjekkiet internationalt. Peter Bugge, der forsker i tjekkisk og slovakisk samtidshistorie og regnes for en af landets førende eksperter inden for tjekkisk litteratur, sprog og kultur, er blandt dette års modtagere af prisen.

Af mange indsatser kan nævnes, at Peter Bugge i en række år var hovedansvarlig for BA- og KA-uddannelsen i tjekkisk ved det, som i dag er Institut for Kultur og Samfund. Dertil har han oversat en stribe tjekkiske bøger til dansk som for eksempel værker af Václav Havel og Karel Čapek. Václav Havel var en tjekkisk dramatiker, dissident og efter kommunismens fald i 1989 politiker. Karel Čapek var den første tjekkiske forfatter, der opnåede verdensberømmelse, blandt andet for romanen Krigen med salamandrene (1936), som udkom i Peter Bugges nyoversættelse i 2019. Han holder også flittigt foredrag om tjekkisk kultur, historie og politik:

"Jeg er meget glad og smigret over prisen. Det er dejligt, når ens arbejde bliver værdsat og belønnes. Det, der driver mig i mit virke som forsker og oversætter, er dog min nysgerrighed og mangeårige fascination af tjekkisk kultur," fortæller Peter Bugge, der desværre på grund af COVID19 ikke kan modtage prisen i Prag ved en officiel ceremoni, men i stedet vil modtage den på den tjekkiske ambassade i København, når forholdene tillader det.

Og så en lille anbefaling til læseren af denne nyhed. Skulle du være blevet nysgerrig på tjekkisk litteratur, vil Peter Bugge anbefale dig at læse romanen Søen af Bianca Bellová. Romanen vandt EU’s litteraturpris i 2017 og er for nylig udkommet på dansk i Peter Bugges oversættelse.

Læs omtale af prisen fra tjekkisk radio her og her

Peter Bugge, lektor

Institut for Kultur og Samfund - Centraleuropastudier