Aarhus Universitets logo
English
Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk tager temperaturen på samtalen, der er i høj kurs herhjemme. Den er livsnerven i vores demokrati, og den udgør en hjørnesten i pædagogikken, ikke mindst i skolen. Men hvad er det egentlig samtalen kan? Hvilke udfordringer står den over for i dag? Og hvordan…
Debatindlæg om sproglov april 2025 af Maja Horst, dekan, Faculty of Arts, Aarhus Universitet og Anette Galskjøt, CEO, Danish Export Association
Når danskfagets litteraturkanon for første gang i 20 år skal opdateres, sidder to lektorer fra Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi, Aarhus Universitet, med ved bordet. Stefan Kjerkegaard og Simona Zetterberg-Nielsen glæder sig til at tage hul på opgaven og går til den med en ambition om at påvirke…
Mange unge afghanske mænd, der har fået afslag på asyl i Sverige og Norge, finder nye veje og bliver anerkendt som flygtninge i andre europæiske lande. Et nyt forskningsprojekt viser, hvordan det at fylde 18 år bliver en skillelinje, der ændrer deres muligheder og livsforløb.
Med udgangspunkt i malerier fra 1800-tallet ser en tværfaglig forskergruppe fra Aarhus Universitet på historierne, der gemmer sig i vores stueplanter, som for 200 år siden gjorde sit indtog i de danske hjem. I efteråret kan forskningsprojektet opleves som udstilling på to kunstmuseer og i Den Gamle…
Kan man bruge kunstig intelligens til at gøre sprogindlæring mere effektiv, engagerende og tilgængelig for flere? Det vil forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur undersøge i et nyt forskningsprojekt. I projektets indledende fase begynder arbejdet med at bygge en prototype af en chatbot,…
I dag er der parlamentsvalg i Grønland. Vi har spurgt lektor i antropologi, Janne Flora, om hun kan give et aktuelt perspektiv på Grønland baseret på sin forskning.
Karen Schriver forsker i samtaler mellem læger og psykiatriske patienter. Som modtager af et EliteForsk rejsestipendie kan hun gennemføre en del af sit studie i udlandet.
Lær et fremmedsprog, og du vil åbne en verden af nye muligheder. Sådan lød det fra flere oplægsholdere til de 250 gymnasieelever, som i anledning af Den Internationale Frankofonidag 20. marts var inviteret til ’Forum for fremtidens franske sprog’ på Dokk1.
Skærme i skolen er til debat som aldrig før, men hvor meget fylder de egentlig i timerne? Hvad bliver de brugt til på de forskellige klassetrin, og hvad er overhovedet en skærm? I en ny rapport præsenterer forskere fra DPU, Aarhus Universitet resultaterne af den hidtil mest omfattende kortlægning af…
Side 3 af 90
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.